مسئول ایمنی کارگاه

مسئول ایمنی کارگاه با شرایط احراز تعیین‌شده توسط اداره کل بازرسی کار توسط هر کارگاه باید تعیین شود و پس از تائید توسط اداره کار، مسئول ایمنی کارگاه ، وظایف خود را در کارگاه انجام می‌دهد.
مسئول ایمنی کارگاه می‌تواند با عناوینی نظیر مسئول حفاظت فنی، افسر ایمنی، ناظر ایمنی، رابط ایمنی، همیار ایمنی،مسئول HSE و کارشناس ایمنی در کارگاه‌ها فعالیت نماید.
در این مطلب به‌صورت مختصر شرح وظایف مسئول ایمنی کارگاه یا افسر ایمنی آمده است.

آیین‌نامه به‌کارگیری مسئول ایمنی کارگاه‌ها در اردیبهشت ۹۴ توسط اداره کل بازرسی کار تصویب‌شده است که در این آیین‌نامه نحوه شرایط احراز و تعیین مسئول ایمنی کارگاه توسط کارفرما الزام شده است مسئول ایمنی کارگاه باید با توجه به‌اندازه سازمان به‌صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت در سازمان مشغول به فعالیت باشد و در لیست بیمه شرکت نیز آورده شود.
تأییدیه صلاحیت مسئول ایمنی با امضای رئیس بازرسی کار استان و برای مدت دو سال اعتبار دارد و مسئول ایمنی کارگاه موظف به گذراندن دوره‌های آموزش عمومی و بازآموزی تخصصی مرتبط با فعالیت‌های کارگاه خود هست.

مسئول ایمنی کارگاه

شرح وظایف مسئول ایمنی کارگاه :

۱. همکاری و تشریک‌مساعی با بازرسان کار.
۲. شناسایی و به‌روزآوری قوانین و الزامات ایمنی و بهداشت شغلی.
۳. شناسایی و مستند نمودن آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ایمنی مرتبط با فعالیت کارگاه و پیگیری در خصوص انطباق کارگاه با قوانین مقررات مذکور.
۴. شناسایی خطر، ارزیابی ریسک و تهیه برنامه‌های پاسخگویی و کنترل خطرات موجود در کارگاه.
۵. پیگیری برنامه‌های مربوط به اقدامات اصلاحی و بهبود شرایط ایمنی در کارگاه و نظارت بر اجرای آن‌ها
۶. تدوین برنامه عملیاتی به‌منظور بازرسی مستمر از فرآیند انجام کار و شرایط کار کارگران کارگاه در خصوص
ایمنی و مستند نمودن نتایج و اعلام به مدیریت و پیگیری تصمیمات مدیریتی.
۷. ثبت آمار حوادث ناشی از کار و گزارش آن به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل و همچنین تجزیه‌وتحلیل آن‌ها به‌منظور جلوگیری از تکرار موارد مشابه.
۸. همکاری درزمینهٔ نیازسنجی، آموزش و سنجش اثربخشی آموزش‌های ایمنی کارگران کارگاه و همچنین انجام اقداماتی درزمینهٔ فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی موضوعات مرتبط با ایمنی.
۹. نیازسنجی، نظارت بر خرید، آموزش، تحویل و استفاده از وسایل حفاظت فردی و همچنین بازدید و معاینه وسایل مذکور به جهت جایگزینی تجهیزات معیوب در کارگاه.
۱۰. نظارت بر نظم و ترتیب و آرایش مواد اولیه و محصولات و استقرار ماشین‌آلات و ابزار کار به نحو صحیح و ایمن و همچنین تشریک‌مساعی در تطابق صحیح کار و کارگر در محیط کار و همچنین نظارت بر مدیریت تغییر در کارگاه
۱۱. تهیه و تدوین دستورالعمل‌های ایمنی و حفاظت فنی برای تمامی دستگاه‌ها و ابزارها و نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های مذکور
۱۲. شناسایی اعمال ناایمن به جهت ایراد تذکرات و تشویق و ایجاد انگیزه مناسب برای اعمال و رفتار ایمن در کارگران و پیشنهاد‌های لازم در این خصوص به کارفرما
۱۳. همکاری در تدوین رویه اجرایی آمادگی و مدیریت بحران و واکنش در شرایط اضطراری و همچنین برگزاری مانورهای آمادگی در شرایط اضطراری
۱۴. اعلام نظر در امور ایمنی پیمانکاران بکار گرفته‌شده در کارگاه و ایجاد همکاری لازم و مناسب با پیمانکاران در جهت رعایت قوانین و مقررات ایمنی و ارائه گزارش به کارفرما.
۱۵. شرکت در جلسات آموزشی و بازآموزی، همایش‌ها و جلسات مرتبط با موضوع ایمنی و بهداشت در کارگاه
۱۶. پیگیری در جهت اخذ گواهینامه‌های ایمنی لازم برای وسایل و تجهیزات مطابق با آیین‌نامه‌های مرتبط نظیرارت، دیگ بخار و.
۱۷. تهیه MSDS مواد شیمیایی مطابق فرمت‌های استاندارد و در دسترس قراردادن برای افراد در معرض خطر مواد شیمیایی .
۱۸. اخذ، مستند نمودن و بررسی گزارش‌ها، شکایات و اعتراضات وارده در خصوص مسائل ایمنی و ارجاع موضوع به کمیته و افراد مسئول در کارگاه برای تصمیم‌گیری
۱۹. انجام سایر وظایف محوله در حوزه ایمنی

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری‌شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.