تقدیرنامه تعالی سازمانی

تقدیرنامه تعالی سازمانی یکی از سطوح تعالی سازمانی فرآیند جوایز تعالی سازمانی می باشد سازمان متقاضی حضور در فرآیند ارزیابی تعالی سازمانی با توجه به سطح بلوغ خود می تواند برای سطح تعالی تقدیرنامه درخواست ارزیابی نموده و در صورتی که شرایط لازم را داشته باشند ” تقدیرنامه برای تعالی ” را اخذ نماید .
برای دستیابی به تقدیرنامه تعالی سازمانی ، سازمان ها باید در حوزه توانمند ساز مدل های تعالی سازمانی حداقل رویکرد های بهینه کاوی Benchmarking  ، مدیریت استراتژیک سازمان ، استراتژیک منابع انسانی ، مدیریت فرآیند ها و مسئولیت های اجتماعی را در تمامی نواحی بصورت ساخت یافته جاری سازی نموده و بصورت مستمر ارزیابی و اصلاح نماید همچنین در قسمت نتایج ، اهداف تعیین شده و نتایج با متوسط صنعت خود یا بهترین ها مقایسه شود .
در این مطلب سعی شده است تا بصورت خلاصه شرایط اخذ گواهینامه تقدیرنامه تعالی سازمانی و اقدامات اولیه لازم برای دستیابی به این سطح تعالی تشریح شود .

سازمان هایی که در سطح تعالی تقدیر نامه تعالی سازمانی حاضر می شوند عموما باید داری ویژگی‌های زیر باشند .

۱- تعیین یکی از مدیران ارشد به عنوان مدیر تعالی سازمانی
۲- اجرای یکی از روش‌های خود ارزیابی بر اساس مدل تعالی سازمانی و در زمان ارسال اظهارنامه تعالی سازمانی ، از آخرین خود ارزیابی تعالی بیش از یک سال نگذشته باشد.
۳- تدوین ، الویت بندی و اجرای برنامه‌های بهبود شناسایی شده در فرآیند خود ارزیابی تعالی .
۴- سازمان های  متقاضی، باید نتایج حاصل از اجرای حداقل یکی از برنامه‌های بهبود ناشی از فرآیند خود ارزیابی را که نشان‌دهنده اثربخش بودن استقرار مدل تعالی سازمانی باشد، ارائه کند.
۵ – سازمان های متقاضی باید در نتایج  خود را  با متوسط سازمان‌ها در حوزه فعالیت خودیا بهترین ها در کلاس جهانی مقایسه نموده باشند .
امتیاز لازم برای سطح تقدیر نامه تعالی با توجه به جایزه تعالی سازمانی متفاوت می باشد وعموما  امتیازدهی بشرح جدول زیر می باشد .

امتیاز تقدیرنامه برای تعالی
امتیازتعداد ستاره
بیش از ۳۰۰2 ستاره
بیش از ۳۵۰3 ستاره
بیش از ۴۰۰4 ستاره
بیش از ۴۵۰5 ستاره

مهمترین برنامه هایی که باید در سطح تقدیر نامه تعالی سازمانی بر اساس منطق رادار در سازمان اجراء شده باشد می تواند بشرح زیر باشد :

–  برنامه ریزی استراتژیک سازمان
– برنامه استراتژیک منابع انسانی
– برنامه های مسئولیت های اجتماعی سازمان
– مدیریت تغییر
– مدیریت ارتباط با مشتریان
– نظرسنجی از کارکنان
– کارگروه های یادگیری
– تعادل بین کار و زندگی
– نظام پیشنهادات
– بهبنه کاوی Benchmarking
–    مدیریت دانش
– مدیریت فرآیند های سازمان
– مدیریت ریسک
– ارزیابی سرمایه گذاری ها

فرآیند مرتبط با رویکردهای فوق باید مبتنی بر الگوبرداری باشد و سازمان ها می توانند برای تدوین فرآیند رویکرد ها از مشاوره افراد متخصص مرتبط با هر حوزه استفاده نمایند . اما متاسفانه شاهد هستیم که سازمان ها بصورت  Cut – Copy – Paste روش اجرایی یک سازمان دیگر را کپی نموده و معرفی می نمایند. مثلا روش اجرایی مدیریت دانش ، نقشه دانش و …

هر ساله بسیاری از سازمان هایی که  حداقل موضوعات اشاره شده را رعایت ننموده اند ،  برای سطح تقدیر نامه تعالی در فرآیند جایزه تعالی حاضر می شوند و ارزیابان تعالی پس از ارزیابی این سازمان ها ، آن سازمان را در سطح  گواهینامه تعهد به تعالی ” می بینند و گواهینامه اهتمام تعالی ” برای این سازمان ها در نظر گرفته می شود .

در صورت تمایل جهت دریافت خدمات مشاوره تعالی سازمانی با مهندس پیام خرازیان تماس بگیرید . ۰۹۱۲۳۳۸۶۳۴۹

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است .
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و ذکر منبع www.kharazian.ir بلامانع می باشد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.