مدیریت کیفیت در آموزش

مدیریت کیفیت در آموزش ،  با رعایت واقعی الزامات استانداردهای مدیریتی نظیر استاندارد ISO 9001:2015 و مدل های مدیریتی محقق می‌یابد مهم‌ترین مسائل کیفیت آموزش و ارتباط آن با استانداردهای مدیریتی در این مطلب آمده است .
متأسفانه اکثر مراکز آموزشی ایران به کیفیت خدمات آموزشی کمتر توجه می‌کنند در این مطلب مهم‌ترین مسائل مدیریت کیفیت در آموزش از دیدگاه استانداردهای مدیریتی موردتوجه قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین مسائل مدیریت کیفیت در آموزش

۱- الزامات و مقررات

الزامات درون‌سازمانی
مراکز آموزشی نظیر مدارس ، دانشگاه‌ها بر اساس الزامات برون‌سازمانی خدمات آموزشی را ارائه می‌نمایند این الزامات از طرف قانون‌گذار نظیر وزارت علوم ، آموزش پرورش ، وزارت ارشاد مشخص و به مراکز آموزشی اعلام می‌شود این الزامات کمتر به جنبه‌های کیفیت خدمات آموزشی توجه نموده و گردش کار و مقررات اجرای فعالیت‌ها در مراکز آموزشی را تشریح می‌نماید.
الزامات درون سازانی
درصورتی‌که رهبران مراکز آموزشی با مسائل کیفیت خدمات آموزشی آشنا باشند الزاماتی را جهت خدمات بهتر به مشتریانشان تدوین می‌نمایند.

ارتباط با استاندارد ISO 9001:2015
بند ۴-۲ نیازها و انتظارات ذی‌نفعان ، نیازها و الزامات مرتبط با ذی‌نفعان باید شناسایی و مورد پایش و بازنگری قرار گیرد
بند ۴-۳ تعیین دامنه کاربرد سیستم مدیریت به الزامات مرتبط در حوزه سیستم مدیریت باید توجه شود.

۲- زیرساخت
تأمین زیرساخت موردنیاز و به‌کارگیری آن در خدمات آموزشی نقش مهمی را ایفا می‌نماید. متأسفانه این موضوع هم در ایران کمتر توجه می‌شود. هنوز در اکثر مراکز آموزشی معتبر ایران ،صندلی چوبی یا فلزی استفاده می‌شود .
زیرساخت در مراکز آموزشی می‌تواند شامل :

  •  فضای آموزشی
  •  صندلی و میز
  •  تجهیزات کمک‌آموزشی نظیر Smart Board
  •  فناوری اطلاعات نظیر فضای سیستم آموزش مجازی ، اینترنت و سایت کامپیوتری و …
  •  نرم‌افزارهای موردنیاز جهت ارائه خدمات آموزشی

ارتباط با استاندارد ISO 9001:2015
بند ۷-۳-۱ زیرساخت ، تعیین ، فراهم نمودن و نگهداری زیرساخت را الزام نموده است.

۳- مدرس

برخی از مراکز آموزشی مدرسین تمام‌وقت داشته و برخی از در زمان‌های خاصی از تجربه سایر مدرسین به‌صورت پاره‌وقت استفاده می‌نمایند.
درهرصورت شناسایی ، انتخاب و ارزیابی مجدد مدرسین در طی دوره همکاری مطابق با الزامات استانداردهای مدیریتی باید انجام شود.
ارتباط با استاندارد ISO 9001:2015
۸-۴ کنترل فرآیندها و خدمات برون‌سازمانی

۴- طرح‌ریزی تحقق آموزش
طرح درس (کنداکتور برنامه) یا برنامه‌ریزی آموزش جهت تحقق خدمات آموزشی باید مدنظر قرار گیرد در طرح‌ریزی آموزش ، تجهیزات آموزش موردنیاز ، روش ارائه خدمات آموزش و… برای هر درس تشریح می‌شود .همچنین محتوای آموزشی نیز موردتوجه قرار می‌گیرد.
بند ۸-۵-۱ کنترل تولید و ارائه خدمات ، جهت طرح‌ریزی تحقق خدمات آموزشی باید مدنظر قرار گیرد.

برخی از نکات مهم مدیریت کیفیت در آموزش

  فرآیند خدمات آموزش ” ویژه ” :

.با توجه به اینکه فرآیند آموزش دوره‌های کوتاه‌مدت فرآیند ویژه هست یعنی خروجی آن را نمی‌توان پایش و اندازه‌گیری نمود اقدامات لازم جهت صحه‌گذاری فرآیند آموزش باید صورت گیرد بدن منظور می‌توان دستورالعمل‌هایی اما ده نمود و به مدرسین جهت اطمینان از انطباق خدمات با الزامات مشخص‌شده ، استفاده نمود.
به‌کارگیری چک‌لیست

  چک‌لیست‌های آموزش

این چک‌لیست می‌تواند به شما در برگزاری هر چه‌بهترسیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ در دانشگاه و مدرسه کمک فراوانی نماید به‌عنوان‌مثال چک‌لیست آمادگی قبل از برگزاری دوره ، چک‌لیست برگزاری دوره ، چک‌لیست پس از برگزاری دوره اشاره نمود.

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تدوین‌شده است .
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.