گواهینامه کیفیت

گواهینامه کیفیت و تندیس‌های تعالی در ایران موردتوجه اکثر مدیران ارشد می‌باشد و مدیران ایرانی به‌جای توجه به مفاهیم و به‌کارگیری استانداردها و مدل‌های مدیریتی بیشتر به دنبال اخذ نشان‌ها و تندیس‌های مدیریتی می‌باشند.

در حال حاضر سازمان‌های زیاد را در ایران مشاهده می‌نماییم که این مدیران از دکان ایزو ، گواهینامه ایزو تقلبی خریداری نموده و گواهینامه کیفیت یا تندیس‌های تعالی خریدنی خود را در معرض نمایش دیگران قرار داده و از این نشان‌ها در تبلیغات و آگهی‌های خود جهت فریب مشتریان استفاده می‌نمایند.

حتی افراد کلاه‌بردار با اخذ مجوز برگزاری اجلاس و همایش‌هایی ، طی مراسمی با اخذ پول از سازمان‌ها این گواهینامه کیفیت و تندیس‌ها را به مدیران سازمان اهدا می‌نمایند.

استانداردهای و مدل‌های مدیریتی از سال‌های ۱۳۷۵ در ایران  مطرح‌شده و سازمان بزرگ و کوچک این استانداردهای را استقرار داده‌اند.

گواهینامه کیفیت و تندیس تعالی

سؤال اینجاست که سازمان‌ها واقعاً با اخذ گواهینامه کیفیت (سیستم مدیریتی) و استانداردهای مدیریتی  به چه نتایجی دست‌یافته‌اند.

شرکت‌های خودروساز از گذشته تاکنون این استانداردها را برای تأمین کنندگان خود اجبار نموده‌اند و در قالب طرح ارتقاء تأمین کنندگان ، تأمین کنندگان خود را در مسیر استقرار سیستم مدیریتی قرار داده و انحا را مجبور نموده‌اند که گواهینامه کیفیت اخذ نمایند.

درصورتی‌که با استانداردهای مدیریتی آشنا باشید باکمی تأمل به کیفیت محصولات خودروسازها و رضایت مشتریانی که از این خودروسازها خرید داشته‌اند به عمق فاجعه پی خواهید برد که در ایران این استانداردهای مدیریتی و گواهینامه‌های کیفیت کاغذ پاره‌ای بیش نیست و نتایج مورد انتظار استانداردهای مدیریتی در اکثر سازمان‌های ایرانی در حد شعار و نمایش استقراریافته است.

نمونه‌هایی از اخذ گواهینامه کیفیت یا تندیس تعالی

سازمان‌هایی که این استانداردهای مدیریتی را استقرار داده‌اند باید به سمت بهبود مستر در جهت رضایتمندی مشتری حرکت نمایند :

از گذشته تاکنون شاهد سرقت خودروهای ایرانی از محلی مشخص در خودرو هستیم ، در این خصوص بهبودی در وضعیت خودروها انجام‌نشده است هنوز شاهد هستیم که خودروهای ایرانی با مدلی مشخص از ناحیه خاصی سرقت می‌شوند.

هنوز شاهد هستیم در زمان بارندگی شدید در برخی از خودروهای ایرانی آب داخل می‌آید.

هنوز شاهد هستیم که قراردادهای فروش خودرو شرکت‌های خودروساز به‌صورت یک‌طرفه می‌باشد و مشتری الزامات مشخصی را نمی‌تواند اعلام نماید.

اکثر رستوران‌ها و فست فود های شمال شهر تهران یا رستوران‌های زنجیره‌ای با چشم و هم‌چشمی از یکدیگر با خرید انواع گواهینامه ایزو تقلبی ، سعی در نمایش کیفیت خدمات خود به مشتریان رادارند درصورتی‌که رضایتمندی مشتریان و بهبود خدمات را در این سازمان‌ها شاهد نیستم.

شرکت‌های پیمانکار نفت و گاز ، به‌منظور شرکت در مناقصه‌ها و همکاری با شرکت‌های مادر نفت و گاز ، مجبور می‌باشند به خرید گواهینامه کیفیت و ایمنی ( گواهینامه HSE – سیستم‌های مدیریتی ایزو ۹۰۰۱ و … ) اقدام نمایند.

افراد کلاه‌بردار از این استقبال مدیران جهت خرید گواهینامه‌های تقلبی استفاده نموده و با راه‌اندازی یک سایت  به‌صورت رسمی اقدام به فروش انواع گواهینامه کیفیت ، تندیس‌ها و … می‌نماید

به امید روزی که کیفیت به معنای واقعی در سیستم مدیریتی سازمان‌ها و محصولات و خدمات آن شاهد باشیم.

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه‌شده است.

انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.