خدمات پس از فروش در ایزو ۹۰۰۱

خدمات پس از فروش در ایزو ۹۰۰۱ ، دربندهایی از استاندارد ایزو ۹۰۰۱ الزام می‌باشد و سازمان باید الزامات مشخص‌شده را در این خصوص رعایت نماید. درصورتی‌که این موضوع در سازمان موضوعیت نداشته باشد باید با ذکر دلایل از این الزام صرف‌نظر نماید.
در شرکت‌های تولیدکننده محصولات پزشکی یا لوازم‌خانگی ، عموماً خدمات پس از فروش بر عهده همان سازمان می‌باشد که در این صورت الزامات مرتبط با این استاندارد باید مدنظر قرار گیرد.

الزاماتی از استاندار ایزو ۹۰۰۱ که به‌صورت مستقیم به خدمات پس از فروش در ایزو ۹۰۰۱  مرتبط می‌باشند شامل :
در استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۰۸ ، بند ۷-۵-۱ کنترل تولید و ارائه خدمات قسمت آخر “و” و در استاندارد ISO 9001:2015 بند ۸-۵-۱ کنترل تولید و خدمات قسمت آخر “ح” و بند ۸-۵-۵ فعالیت‌های پس از تحویل مربوط به این موضوع می‌باشد.

برخی از مستنداتی که می‌توان برای تحقق الزامات این بخش مدنظر قرارداد شامل :
-توجه به تعهدات گارانتی ، تعهدات قراردادی در قراردادها یا در هنگام فروش این تعهدات می‌تواند در قالب قرارداد یا کارت گارانتی به مشتریان ارائه شود.
-در نظر گرفتن الزامات قانونی و مقرراتی جهت ارائه خدمات پس از فروش نظیر قانون حمایت از مصرف‌کننده یا ضوابط حقوق مشتریان
-دستورالعمل‌های کاربری محصول ، این دستورالعمل‌ها می‌توان دبه صورت کاغذی یا مولتی‌مدیا تهیه شود. در این دستورالعمل می‌تواند موارد زیر را در نظر گرفت :
مراحل نصب یا به‌کارگیری صحیح محصول
توجه به پیامدهای بالقوه ناشی از به‌کارگیری نادرست ( مثلاً اشتباهات کاربری رایج در به‌کارگیری محصول در قالب دستورالعمل مشخص شود)
لحاظ نمودن بازخورد مشتریان در دستورالعمل‌های کاربری
-دستورالعمل‌های حمل محصول به محل مشتری و تحویل آن .
-تدوین فرم‌های جهت ثبت درخواست‌های خدمات پس از فروش ، در سازمان‌های بزرگ این موضوع از طریق مراکز خدمات پس از فروش با اعلام شماره‌های تماس‌هایی به مشتریان در مراکز تماس صورت می‌گیرد.
-دوین فرم‌های جهت انجام خدمات در صورت درخواست خدمات پس از فروش ، شامل ثبت تاریخ و ساعت و قطعات مصرفی جهت خدمات و تأییدیه مشتری
-سیستم شناسایی ردیابی جهت خدمات پس از فروش انجام‌شده
-درصورتی‌که قسمتی یا تمام اجزاء محصول باید جهت انجام تعمیرات به محل شرکت منتقل شود این اجزاء اموال مشتری بوده و باید قابل‌شناسایی و ردیابی باشد.
-نظرسنجی از خدمات پس از فروش از طرق مختلف از خدمات ارائه‌شده به مشتریان مورد پایش قرار می‌گیرد.
مطلب خدمات پس از فروش در ایزو ۹۰۰۱ توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری‌شده است .

انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.