مقالات مدیریتی و مهندسی صنایع

نکات کلیدی در سایت ویزیت EFQM

در ارزیابی EFQM به روش شبیه سازی جایزه ، ارزیابان قبل از حضور در سازمان متقاضی ارزیابی ، کتابچه اظهارنامه EFQM سازمان را مطالعه نموده و با توجه به مدرک اظهارنامه برنامه ریزی لازم را جهت تدوین برنامه زمان بندی ارزیابی جهت سایت ویزیت EFQM را انجام می دهند.
در سایت ویزیت EFQM ، ارزیابان شواهد موضوعات کلیدی مطرح شده در اظهارنامه و ابهامات موجود در اظهارنامه را در محل سازمان متقاضی مورد بررسی قرار می دهند . ادامه مطلب …

استاندارد OHSAS 18001:2007

استاندارد OHSAS 18001:2007، عناصر یک سیستم مدیریت ایمنی ، بهداشت شغلی اثربخش را برای سازمان ها فراهم می نماید.
استاندارد ۲۰۰۷:OHAS 18001 سازمان ها را قادر می سازد که خط مشی و اهداف خود را با در نظر گرفتن الزامات قانونی و اطلاعات مربوط به ریسک های ایمنی ، بهداشت شغلی ایجاد و اجراء نماید .این استاندارد در سازمان ها با هر نوع و ابعادی قابل اجراء می باشد و با شرایط مختلف جغرافیایی ، فرهنگی و اجتماعی سازگار می باشد . ادامه مطلب …

مزایای ایزو ۹۰۰۱

ایزو ۹۰۰۱ مزایای گسترده ای دارد به همین دلیل سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ توسط میلیون ها سازمان اجراء شده است
ایزو ۹۰۰۱ برای ایجاد محیط کاری منظم تر طراحی شده تا نیروی کار سازمان ها بدانند چه کنند ، چه موقع و چگونه .
پیاده سازی ایزو ۹۰۰۱ ، به صرفه جویی در زمان ، هزینه و کاهش اشتباهات و در نتیجه به بهبود خدمات به مشتریان کمک می نماید. ادامه مطلب …

استاندارد ISO 9001:2008

پیاده سازی استاندارد ایزو ۹۰۰۱ متناسب با اندازه سازمان و با تمرکز با اهداف تجاری سازمان منجر به بهبود مستمر در کسب و کار و رضایتمندی مشتریان می گردد
استاندارد بین المللی ISO 9001:2008 یک استاندارد مدیریتی عمومی می باشد که توسط کمیته ISO/TC 176 سازمان ISO تدوین و منتشر شده است ، استاندارد ISO 9001:2008 ، ویرایش سوم از استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ می باشد در استاندارد ISO 9001:2008 ، رویکرد فرآیندی تاکید شده است .
استاندارد ISO 9001:2008 ،  از ۸ بخش تشکیل شده است و تنها از زیر بند های بخش ۷ این استاندارد ( ۷- تحقق محصول ) می توان صرفنظر نمود این استاندارد در تمامی سازمان با هر اندازه و ابعادی قابل استفاده می باشد سازمان ها می توانند سیستم مدیریت کیفیت را با راهنمایی مشاور ایزو در کوهتاهترین زمان در سازمان ها استقرار نمایند ادامه مطلب …

ISO چیست ؟

ایزو ISO در سال ۱۹۴۶ ، زمان ملاقات نمایندگان ۲۵ کشور در موسسه مهندسین عمران در لندن ،  شروع به کار نمود بمنظور تسهیل هماهنگی بین المللی و وحدت استانداردهای صنعتی تصمیم به ایجاد یک سازمان بین المللی گرفته شد . در فوریه ۱۹۴۷ سازمان جدید  ISO  ، رسما فعالیت های خود را با ۶۷ کمیته فنی ،  جهت تدوین و انتشار استاندارد های بین المللی شروع نمود . ادامه مطلب …

تاریخچه ایزو ۹۰۰۱

نسخه اولیه استاندارد ایزو ۹۰۰۱ در سال ۱۹۷۴ با توجه به استاندارد BS 5750 تدوین گردید سپس ایزو ۹۰۰۱ در سال های ۱۹۷۴ و ۱۹۹۴ تجدید نظر گردید .تغییرات اصلی در نسخه سوم ایزو ۹۰۰۱ در سال ۲۰۰۰ انجام گرفت و در حال حاضر ISO 9001:2008 مورد استفاده سازمان ها می باشد .
پیش نویس ویرایش پنجم ایزو ۹۰۰۱ ، ISO 9001:2015 تا کنون چند بار ویرایش شده و نسخه نهایی آن در سپتامبر سال ۲۰۱۵ منتشر شده است.

در این مطلب تاریخچه ایزو ۹۰۰۱ بصورت اجمالی تشریح می شود. ادامه مطلب …

سیستم مدیریت انرژی ایزو ۵۰۰۰۱

استاندارد ایزو ۵۰۰۰۱ ، با بکارگیری کارآمد انرژی ،  صرفه جویی در پول و کمک به حفظ منابع می نماید . ایزو ۵۰۰۰۱ جهت استفاده کارآمد از انرژی ، از طریق یک سیستم مدیریت انرژی( EnMS )  از تمامی بخش ها ی سازمان حمایت می نماید.
سیستم مدیریت انرژی ، ایزو۵۰۰۰۱ بر اساس مدل بهبود مستمر سیستم مدیریت نظیر استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ، ایزو ۱۴۰۰۱ طرحریزی شده است این باعث می شود که سازمان ها آسانتر سیستم مدیریت انرژی را با سیستم مدیریت کیفیت و محیط زیست یکپارچه نمایند. ادامه مطلب …

ایزو ۱۰۰۰۲

استاندارد ایزو ۱۰۰۰۲  ، راهنمایی برای اجرای اثربخش و کارایی فرآیند رسیدگی به شکایت مشتریان برای تمامی انواع فعالیت های تجاری و غیر تجاری ، از جمله فعالیت های مرتبط با تجارت الکترونیک فراهم می نماید . استاندارد ISO 10002 ، منافع سازمان و مشتریان ، شاکیان و دیگر طرفهای ذی نفع را تامین می نماید.
اطلاعات بدست آمده از فرآیند رسیدگی به شکایت می تواند منجر به بهبود محصولات و فرآیند ها شود و در صورتی که شکایت به درستی رسیدگی شود ، می تواند اعتبار سازمان را صرف نظر از اندازه ، موقعیت و نوع فعالیت بهبود بخشد .
فرآیند اثربخش و کارای رسیدگی به شکایت استاندارد ایزو ۱۰۰۰۲ ، نیازهای تامین کنندگان و دریافت کنندگان محصولات را منعکس می نماید. ادامه مطلب …