مقالات مدیریتی و مهندسی صنایع

نمودار اسپاگتی

تدوین نمودار اسپاگتی ،جریان واقعی را به‌صورت تصویری نمایش می‌دهد این تصویر ، نمایش تصویر در همان لحظه می‌باشد نمودار اسپاگتی برای ردیابی جریان محصول، گردش کاغذ و جابجایی کارکنان استفاده می‌شود ادامه مطلب …

اعتباربخشی بیمارستان

اعتباربخشی بیمارستان به معنی ارزیابی سامانمند مراکز ارائه خدمات سلامت و درمانی با استانداردهای مشخص است. استانداردهایی که بر بهبود مستمر کیفیت، محور بودن بیمار و بهبود امنیت بیمار و کارکنان تأکید دارد «اعتباربخشی نظام سلامت» برای تشریح کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی و به‌عنوان مبنای تفکر آن به‌کاررفته می‌شود.
در این مطلب فرآیند اعتباربخشی بیمارستان به‌صورت خلاصه تشریح شده است. ادامه مطلب …

استاندارد IATF 16949 منتشر شد

استاندارد IATF 16949 ، سیستم مدیریت کیفیت در صنایع خودرو در سال ۲۰۱۶ ، جایگزین استاندارد ISO/TS 16949 شد این استاندارد بر پایه استاندارد ISO 9001 طرحریزی شده است تمامی سازمان هایی که گواهینامه استاندارد ISO/TS 16949:2009 را اخذ نموده اند تا تاریخ ۱۴ سمپتامبر ۲۰۱۸ فرصت دارند تا سیستم مدیریتی خود را به استاندارد IATF 16949:2016 انتقال دهند جهت دانلود فایل ایزو ۱۶۹۴۹ ویرایش جدید در ادامه مطلب آمده است. ادامه مطلب …

محیط اجرای فرآیند در ایزو ۹۰۰۱

محیط اجرای فرآیند در استاندارد ISO 9001:2015 ، این بند استاندارد در ویرایش های قبلی استاندارد ایزو ۹۰۰۱ نیز بوده است ولی کمتر توسط سازمان ها به آن توجه شده است .
متاسفانه این بند کمتر مورد توجه سازمان ها و ممیزان قرار گرفته و اکثر ممیزان در ویرایش قبلی این استاندارد تنها موضوعات ایمنی شامل کپسول آتش نشانی ، تجهیزات حفاظت فردی را مد نظر قرار می دادند در صورتی که این بند استاندارد ” فراهم آوری شرایط محیط کار مناسب برای دستیابی به انطباق با محصول یا خدمات ” مد نظر می باشد.
در این مطلب سعی شده است با ذکر چندین مثال ، اهمیت این بند استاندارد برای سازمان های شفاف تر شود. ادامه مطلب …

تفاوت بین رهبر و مدیر

با توجه به تأکید استانداردهای مدیریتی و مدل‌های تعالی سازمانی به رهبری ، شناخت تفاوت بین رهبر و مدیر از اهمیت ویژه‌ای برخورد می‌باشد .
در استانداردهای مدیریتی ویرایش جدید دربند ۵ و در مدل‌های تعالی سازمان در معیار یک به رهبری اشاره‌شده است همچنین در اصول مدیریت کیفیت و هشت مفهوم بنیادین تعالی سازمانی به این موضوع اشاره‌شده است. ادامه مطلب …

خدمات پس از فروش در ایزو ۹۰۰۱

خدمات پس از فروش در ایزو ۹۰۰۱ ، دربندهایی از استاندارد ایزو ۹۰۰۱ الزام می‌باشد و سازمان باید الزامات مشخص‌شده را در این خصوص رعایت نماید. درصورتی‌که این موضوع در سازمان موضوعیت نداشته باشد باید با ذکر دلایل از این الزام صرف‌نظر نماید.
در شرکت‌های تولیدکننده محصولات پزشکی یا لوازم‌خانگی ، عموماً خدمات پس از فروش بر عهده همان سازمان می‌باشد که در این صورت الزامات مرتبط با این استاندارد باید مدنظر قرار گیرد. ادامه مطلب …

مخاطرات ایمنی در بیمارستان

مخاطرات ایمنی در بیمارستان به دلیل وجود بخش های مختلف ، مواد موجود مصرفی و نیز روش های کاری گسترده می باشد
مهمترین مخاطرات بالقوه ایمنی مانند پرتوها، مواد شیمیایی ، سمی ، مخاطرات بیولوژیکی ، حرارت ، صدا ، گردو غبار و استرس … در بیمارستان وجود دارد.
در این مطلب به مخاطرات ایمنی بیمارستان در بخش‌های مختلف به‌صورت کلی اشاره می‌شود. ادامه مطلب …

نگهداری ایزو ۹۰۰۱

نگهداری ایزو ۹۰۰۱ توسط اکثر مدیران سازمان‌های ایرانی به فراموشی سپرده عموماً در شب امتحان اقدامات لازم جهت آمادگی ممیزی ایزو ۹۰۰۱ را برای ممیزی مراقبتی انجام می‌دهند.
برخی از سازمان‌ها جهت نظارت کلان بر سیستم مدیریتی از مشاور نگهداری ایزو ۹۰۰۱ استفاده می‌نمایند. مشاوره نگهداری ایزو ۹۰۰۱ بر استقرار سیستم مدیریتی از مرحله اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ تا ممیزی مراقبتی نظارت داشته و مسائل به وجود آمده را با هماهنگی مدیریت ارشد سازمان برطرف می‌نماید.
در این مطلب با توجه به استقرار سیستم مدیریتی در سازمان‌ها ، اقدامات لازم بعد از استقرار ایزو ۹۰۰۱ جهت نگهداری ایزو ۹۰۰۱ در سازمان به‌صورت خلاصه آمده است . ادامه مطلب …