جایزه مالکوم بالدریج

جایزه مالکوم بالدریج ، به پاس زحمات وزیر بازرگانی دولت امریکا در توسعه تجارت بازارهای جهانی شرکت های امریکایی ، به نام مالکوم بالدریج نام گذاری شده است .
جایزه مالکوم بالدریج از سال ۱۹۸۷ جهت ارزیابی سازمان های سرآمد امریکایی راه اندازی شد و بصورت مستمر بازنگری شده است . در حال حاضر از ۷ معیار اصلی ، مفاهیم و ارزش ها و نظام امتیازدهی تشکیل شده و در پنج بخش تولیدی ، صنایع کوچک ، خدمات ، مراقبت های پزشکی و آموزش هر سال در آمریکا برگزار می شود.
در سال های اولیه ۱۹۸۰ ، تعداد زیادی از رهبران صنایع و بخش های دولتی دریافتند که که تاکید بر کیفیت به عنوان الزامی مورد توجه بسیاری از شرکت های آمریکایی قرار گرفته و به منظور رقابت نیاز به معیاری جهت ارزیابی سطح کیفیت خود دارند و باید بدانند از کجا شروع نمایند .
جایزه مالکوم بالدریج ، بعنوان معیاری جهت کسب برتری در موسسات امریکایی مورد توجه قرار گرفت به آنها در جهت بهبود کیفیت کمک می نماید .
انجمن کیفیت آمریکا تلاش جهت افزایش سطح آگاهی از کیفیت در سطح مدیران ، کارکنان تلاش زیادی نمود .

بمنظور مشورت در خصوص وضعیت کیفیت و تولیدات ، کالا ، نشستی در سپتامبر ۱۹۸۳ در آمریکا تشکیل شد که محوریت این نشست پیرامون بهره وری اقتصادی بود در این نشست تصمیم گرفته شد جایزه ای برای ارتقاء بهره وری ملی و کیفیت در نظر گرفته شده و توسعه یابد .
در سال ۱۹۸۶ گروه اعزامی به سرپرستی نماینده کنگره دان فوکوا  به ژاپن سفر کرده و با پرفسور ایشیکاوا ملاقات نمودند وی در این ملاقات ، آمریکا را برای بوجود آوردن جایزه ای که راه را برای بهبود وضعیت کیفی کالا هموار سازد ، تشویق نمود .

مالکوم بالدریج بعنوان وزیر بازرگانی ، رونالد ریگان نقش عمده ای در توسعه و سیاست های

مالکوم بالدریج

مالکوم بالدریج

تجاری دولت ایفا نمود او در مشکلات مربوط به انتقا ل تکنولوژی به چین و هند حل و فصل نمود بالدریج اولین مذاکرات در سطح کابینه اتحاد جماهیر شوروری را طی هفت سال انجام داد تا شرکت آمریکایی بتوانند به بازارهای انها دسترسی داشته باشند . او توسط رهبران برجسته جهان مورد تشویق قرا می گرفت . بیشتر تلاش برای تصویب قانون صادرات بازرگانی در سال ۱۹۸۲ توسط بالدریج انجام شد
مالکوم بالدریج سال ۱۹۸۷ در یک تصادف در کالیفرنیا درگذشت. در زمانی که وزیر بازرگانی بود خدمات زیادی را ارائه نمود.
به دنبال مطالعات انجام شده در وزارت بازرگانی امریکا در اره علل توفیق ژاپن در مقایسه با امریکا، جایزه ملی کیفیت امریکا تهیه و با توجه به نقشی که مالکوم بالدریج در تهیه آن داشت، به نام جایزه مالکوم بالدریج MBNQA نام گذاری شد. جایزه مالکوم بالدریج برای معرفی سازمان هایی که به بالاترین سطح کیفیت خود و اجرای مدیریت کیفیت فراگیر دست یافته اند، طراحی شد .

در ۲۰ آگوست ۱۹۸۷ ، رونالد ریگان رئیس جمهور وقت امریکا ، قانون عمومی جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج ( جایزه MBNQA )  را امضاء نمود .

این جایزه سالانه به آن دسته از موسساتی آمریکایی که دارای برتری عملکرد هستند اعطاء می شود در ده سال اول ، این جایزه تنها به سه بخش اعطاء می شد .

–    بخش تولیدی
–    بخش خدمات
–    بخش صنایع کوچک

در ۳۰ اکتبر سال ۱۹۹۸ ، بیل کلینتون ، مصوبه ای را امضاء کرد که به موجب آن دو بخش واجد شرایط دیگر نیز به جایزه مالکوم بالدریج  اضافه شد:

–    بخش آموزش
–    بخش مراقبت های پزشکی

مدل تعالی جایزه مالکوم بالدریج از ۷ معیار اصلی ، ارزش های و مفاهیم و نظام امتیازدهی تشکیل شده است ، بسیاری از کشور ها از این مدل تعالی جهت ارزیابی سازمان های سرآمد کشور خود استفاده می نمایند نظیر جایزه ملی کیفیت مالزی و…

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.