مهمترین تغییرات ایزو ۴۵۰۰۱ و OHSAS 18001

مهمترین تغییرات ایزو ۴۵۰۰۱ و OHSAS 18001 ، ایجاد بندهایی جهت محیط کسب و کار ، کارگران و نیازها و انتظارات ذی نفعان ، ریسک ها و فرصت های مرتبط با سیستم مدیریتی، ارتباطات و… می باشد همچنین توجه به یکپارچگی آسان با سایراستانداردهای مدیریتی جدید در این استاندارد مورد توجه قرار گرفته است.

استاندارد ISO 45001 در مارچ ۲۰۱۸ منتشر شده و این استاندارد بین المللی جایگزین استاندارد OHSAS 18001:2007 شده است. سازمان هایی که استاندارد OHSAS 18001 را به کار گرفته اند باید با الزامات استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ آشنا شده و برای انتقال به سیستم مدیریتی ایمنی و بهداشت شغلی ISO 45001 آماده شوند.

مهمترین تغییرات ایزو ۴۵۰۰۱ و OHSAS 18001

شناخت محیط کسب و کار

تعیین مساائل درونی و بیرونی سازمان در دستیابی به نتایج مورد انتظار سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی تاثیر گذار می باشد این موضوع در بند ۴-۱ استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ اشاره شده است.

شناخت نیازها و انتظارات کارگران و طرف های ذی نفع

تمرکز بر نیازها و انتظارات کارگران و سایر طرف های ذی نفع در بند ۴-۲ مد نظر می باشد بدین منظور شناسایی سیتماتیک نیازها و انتظارات کارگران و طرف های ذی نفع و درک عوامل مورد نیاز برای هدایت سیستم مدیریتی مد نظر می باشد.

ریسک ها و فرصت های مدیریت

سازمان ها اقدامات مورد نیاز مرتبط با ریسک ها و فرصت ها تاثیرگذار بر دستیابی به نتایج مورد انتظار سیستم مدیریتی شامل ایمنی و سلامتی محیط کار را اجراء می نماید این موضوع در بند ۱-۱-۶ ،۳-۲-۱-۶ و ۴-۱-۶ ، ۲-۲-۱-۶ تشریح شده است.

رهبری وتعهد مدیریت

در استاندارد ISO 45001 تاکید بیشتری بر پاسخگو بودن مدیریت ارشد در اثربخشی سیستم مدیریتی مورد توجه قرار گرفته است این موضوع در بند ۱-۵ آمده است.

اهداف و عملکرد

تمرکز اهداف بر هدایت به بهبودها ( مطابق بند ۲-۲-۶و۱-۲-۶) و ارزیابی عملکرد (مطابق بند ۱-۱-۹)

اطلاعات مستند

واژه اطلاعات مستند شده جایگزین واژه ” مدارک” و ” سوابق” شده است همچنین این استاندارد علاوه بر اطلاعات مستند الزام شده (مستندات ایزو ۴۵۰۰۱) بر اطلاعات مستند شده ای که برای اثربخشی سیستم مدیریتی ضروری است تاکید نموده است.

بهبود مداوم

در استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ الزامی بر اجرای اقدام پیشگیرانه نمی باشد گرچه سازمان اقدامات پیش فعال بخشی از بهبود مداوم می باشد.

الزامات توسعه یافته مرتبط با بندهای زیر :

  • مشاوره ومشارکت کارگران (بند ۴-۵)
  • ارتباطات ( بند ۴-۷) : جنبه های مختلف ارتباطات شامل چه چیزی، چه کسی ، چه زمانی و چگونه ارتباطات را در بخش های مختلف سازمانی و ذی نفعان تعیین،ایجاد اجرا و نگهداری می نماید. همچنین نتایج ممیزی های مرتبط به کارگران ،درصورت وجود به کارگران و طرف های ذی نفع گزارش شود( بند ۲-۲-۹)
  • تدارکات شامل فرآیندهای برون سپاری و پیمانکاران (مطابق بند ۴-۱-۸ )

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه‌شده است .
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.