نکات کلیدی در گزارش بازخور ارزیابی EFQM

پس از سایت ویزیت EFQM ، ارزیابان EFQM  اقدام به تهیه گزارش بازخور ارزیابی EFQM می نمایند . در این گزارش نقاط قوت ، فرصت های بهبود و امتیاز سازمان با توجه به معیارهای مدل تعالی سازمانی EFQM مشخص می گردد .
با توجه به تجارب ارزیابیEFQM ، مهندس پیام خرازیان ، نکات کلیدی مهمی در نحوه تدوین گزارش بازخور ارزیابی EFQM جمع بندی شده که در زیر به آن اشاره می گردد .
نحوه نگارش گزارش بازخور ارزیابی EFQM

آیین نامه نگارش ، املای صحیح و روان و ساده بودن در گزارش بازخور ارزیابی EFQM رعایت گردد .
جملات فعلیه کامل بوده  ، مبهم و کلی نباشد و با مثال ها و مصادیق کاربردی در گزارش بازخور ارزیابی ارائه شود .
گزارش بازخور ارزیابی EFQM مبتنی بر منطق رادار بوده و منطق رادار در نوشتن جملات  استفاده گردد .
گزارش بازخور ارزیابی EFQM ، متناسب با بلوغ و فرهنگ سازمان تهیه گردد . ارزیابان EFQM باید در هنگام سایت ویزیت EFQM نوع آیین و فرهنگ سازمان را دریابند .

نحوه نگارش ساختار کلی گزارش بازخور ارزیابی EFQM

گزارش بازخور بر اساس مفاهیم بنیادین و منطق رادار تنظیم گردد و از کپی مفاهیم کلیشه ای در گزارش ارزیابی خودداری گردد .
نقاط قوت و زمینه های قابل بهبود هر ۹ معیار به تفکیک تشریح گردد ( علاوه بر ۳۲ زیر معیار )
سطح اختلاف توانمند سازها و نتایج بیان گردد .
در بحث نتایج  معیارهای مدل تعالی EFQM ، به شاخص ها و زیر معیارهایی که سازمان از آنها استفاده نکرده است اشاره گردد .
ایجاد تعادل بین ذینفعان سازمان بررسی گردد  .
اثربخشی خود ارزیابی با توجه به سطح بلوغ سازمان مشخص گردد .
گزارش مبتنی بر کار گروهی بوده و از اعمال نظرات شخصی خود داری گردد .
موضوعات مشترک که در همه حوزه ها به عنوان نقاط قابل بهبود شناسایی شده است در بخش نکات کلیدی ارائه گردد .
تناسب بین امتیاز زیرمعیار EFQM و میزان نقاط قوت و فرصت های بهبود  هر زیر معیار رعایت گردد .

تحویل بموقع گزارش ارزیابی EFQM

زمان ارائه گزارش بازخور ارزیابی EFQM با ابعاد سازمان تناسب داشته باشد و حداکثر بین دو هفته پس از سایت ویزیت EFQM ، گزارش بازخور ارزیابی به سازمان متقاضی  ارزیابی / دبیرخانه ارزیابی ارسال گردد.
بمنظور حفظ شواهد ارزیابی ، گزارش ارزیابی EFQM در اسرع وقت توسط تیم ارزیاب ، تدوین گردد  .

مفید بودن گزارش بازخور ارزیابی EFQM برای سازمان متقاضی

گزارش باخور ارزیابی EFQM بعنوان مرجعی مهم برای سازمان  متقاضی ارزیابی ، ارزش افزوده برای سازمان ایجاد نماید .
در تدوین گزارش بازخور ارزیابی ، به مسائل سازمان ارزیابی شونده ، توجه گردد .
گزارش های بازخورد باید مبتنی بر نوع فعالیت ، درجه بلوغ ، شایستگی ها ، توانایی ها و سطوح تکنولوژی سازمان باشد .

تناسب مطالب گزارش با روح و فضای عمومی سازمان متقاضی ارزیابی

ارزیابان در تهیه گزارش باخور ارزیابی EFQM ، از طریق سایت ، کاتالوگ با سازمان متقاضی ارزیابی بیشتر آشنا شوند .
از کلمات و یا عباراتی که عملکرد و تلاش سالانه سازمان را مخدوش می کند مانند ” هیچگونه شواهدی یافت نشد ” و یا “عملکرد سازمان مناسب نبود” استفاده نگردد .

جهت درخواست ارزیابی EFQM  یا مشاوره EFQM سازمان شما ، می توانید درخواست خود را به ایمیل زیر ارسال نمایید یا با شماره تلفن زیر تماس بگیرید :
۰۹۱۲۳۳۸۶۳۴۹ – info@kharazian.ir

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.