دکان ایزو

فروش گواهینامه ایزو در دکان ایزو توسط کلاهبرداران صورت گرفته و این گروه  با فریب دادن مشتریان ، بدون پیاده سازی سیستم مدیریتی به آنها گواهینامه ایزو می فروشند .

دکان داران ایزو بدنبال منافع مالی خود بوده و با راه اندازی یک سایت اینترنتی به زبان انگلیسی یا ادعای نمایندگی شرکت های خارجی بدون ارتباط با مراجع ذی صلاح ملی و بین المللی اقدام به فروش گواهینامه های رنگی می نمایند .

عموما برخی  ازمدیران سازمان ها ، بدلایل عدم تعهد و اعتقاد به سیستم های مدیریتی ، الزام کارفرمایان خود جهت ارائه گواهینامه ایزو ، حضور در مناقصات و …. از دکان ایزو ، گواهینامه ایزو  تقلبی خریداری می نمایند .

در سال های اخیر ، گواهینامه های ایزو تقلبی را در سازمان های کوچک و بزرگ زیادی مشاهده شده است بدین منظور این مطلب و مطالب مرتبط با گواهینامه ایزو توسط پیام خرازیان نوشته است .از سال ۱۳۷۷ فعالیت در زمینه سیستم های مدیریتی رو شروع کردم در آن زمان سازمان های بزرگ سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۱۹۹۴ را استقرار می دادند و استقرار سیستم های مدیریتی در سازمان به زمان زیادی نیاز داشت . مثلا استقرار سیستم ایزو ۹۰۰۱ در یک سازمان حداقل ۸ ماه تا یکسال زمان نیاز داشت و هر سازمانی به آسانی نمی توانست گواهینامه ایزو را اخذ نماید .

الان حدود ۱۸ سال از آن زمان می گذره و مراحل استقرار و اخذ ایزو با توجه به تجارب مشاوران ایزو بسیار کمتر شده ، و مشاوران با تجربه ایزو در زمان کمتری این سیستم های مدیریتی را استقرار می دهند .

در حال حاضر تعداد زیادی ازسازمان های کوچک و بزرگ ، استاندارد های مدیریتی ایزو را اخذ نموده اند . این سیستم های مدیریتی برای بسیاری از سازمان  ها و مشتریان آنها ، نتایج اثربخشی نداشته و فقط یک برگ گواهینامه می باشد .

بسیاری از رستوران ها ، نمایندگی های خودرو ، قنادی ها و خیلی از مراکز خدماتی و تولیدی ، گواهینامه های رنگی  دارند ولی شما بعنوان مشتری هیچ تاثیری در بهبود خدمات و رضایتمندی مشتریان مشاهده نمی کنید .

ذی نفعان دکان ایزو :

–     فروشندگان گواهینامه ایزو
–    افراد کم تجربه ای  که با داشتن نمونه مستندات ایزو یک سازمان ( و تجربه اندک در یک سازمان ) خود را بعنوان مشاور ایزو معرفی می نمایند
–    شرکت های گواهی دهنده ای که نظارتی بر عملکرد ممیزان خود نداشته و براحتی گواهینامه ایزو می دهند .

دلایل اثربخش نبودن سیستم های مدیریتی در برخی از سازمان ها :

–    نداشتن مشاور با تجربه در زمینه طراحی و استقرار سیستم مدیریتی ایزو ، عموما  برخی از فارغ اتحصیلان دانشگاهی در زمان دانشجویی یا کارآموزی در یک پروژه ایزو فعالیت می نمایند بعد از اینکه فارغ التحصیل می شوند احساس می کنند دیگرمسلط به طراحی و استقرار سیستم مدیریتی می باشند . این گروه از افراد در طی دوران دانشجویی فقط یک یا دو سازمان را دیده اند و شناختی نسبت به سازمان های مختلف ندارند با لقب مشاور ایزو با مبالغ اندک با سازمان ها همکاری می نمایند . بدلیل پایین بودن قیمت خدمات مشاوره این گروه ،برخی از سازمان ها به این گروه اعتماد می نمایند . این گروه با رویکرد Cut –Copy – Past ، اقدام به تحمیل مدارک ایزو ( شامل فرم ها ، روش اجرایی و … ) سازمان های قبلی به سازمان جدید می نمایند . در نهایت سازمان توسط یک دکان ایزو ( گواهی دهنده بی نام و نشان ) مورد ممیزی قرار می گیرد . سازمان گواهینامه ایزو را اخذ نموده و سپس مستندات ایزو را کنار می گذارد .

–    عدم تعهد مدیریت ارشد در خصوص استقرار سیستم مدیریت ایزو ، برخی از مدیران متاسفانه بدنبال گواهینامه  ایزو می باشند و اقدام به خرید گواهینامه ایزو جعلی  از دکان ایزو می نمایند . عموما در رستوران ها و قنادی ها … این گواهینامه ها بسیار مشاهده می گردد .

خیلی جالب بدونید که برخی از شرکت های گواهی دهنده بی نام و نشان ، حتی برای سطوح تعالی سازمانی ، گواهینامه EFQM برای سازمان ها  صادر می کنند در صورتی که ماموریت ارزیابی تعالی سازمانی برعهده جوایز ملی تعالی سازمانی در ایران می باشد .

–    بسیاری ازشرکت های گواهی دهنده معتبر بدنبال منافع مالی بوده و به ماموریت واقعی خود عمل نمی کنند ، در اوایل ورود استاندارد های ایزو در کشور ، ممیزی ها برای سازمان ها ایجاد ارزش افزوده  می نمود و در بهبود عملکردسازمان ها تاثیر می گذاشت . در حال حاضر بدلیل زیاد شدن مشتریان شرکت های گواهی دهنده معتبر ، نظارت کمتری بر عملکرد ممیزان دصورت گرفته و ممیزی ها برای سازمان فقط اقدامی نمایشی ،  جهت صدور گواهینامه یا تمدید گواهینامه می باشد . در بسیاری از ممیزی های که توسط شرکت های گواهی دهنده معتبر در سال های اخیر انجام شده ، ممیز حتی از روی صندلی در طی مدت ممیزی سازمان بلند نشده ، وارد فرآیند تولید نشده و فقط مدارک ایزو و سوابق ارائه شده توسط نماینده مدیریت ایزو سازمان را مشاهده می نماید وممیز با توجه به شواهد نمایش داده شده توسط سازمان ها ، نمونه های خود را یاداشت برداری می نماید .

–    عدم نظارت مسئولین استاندارد برعملکرد شرکت های بی نام و نشان گواهی دهنده ایزو که بسیاری از آنها به مراجع بین المللی متصل نمی باشند منجر شده تا این شرکت ها اقدام به فروش گواهینامه ایزو تقلبی در دکان ایزو  یا فروشگاه ایزو خود نمایند .

اگر یک نگاه به گذشته کنیم مشاهده می کنیم که هر کدام از استاندارد ها یا مدل های مدیریتی که وارد ایران می شود پس از مدتی توسط افراد سودجوء و کلاهبرداردر دکان ایزو ( شرکت های گواهی دهنده بی نام و نشان ، افراد کم تجربه و غیر حرفه ای  و ممیزان بی تجربه  ) ارائه می گردد و این افراد نقش مهمی در نابودی سیستم های مدیریتی در سازمان ها ایفاء می نمایند .
به امید روزی که این سیستم ها و مدل های مدیریتی به معنای واقعی با حمایت مدیران ارشد سازمان ها ، استقرار یابد و سازمان ها بتوانند از مزایای واقعی آن استفاده نمایند و فقط یک برگ گواهینامه ایزو نباشد .

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.