ایزو 9004

ایزو 9004 راهنما و پشتیبان سازمان هایی می‌باشد که برای دستیابی به موفقیت پایدار، در محیطی پیچیده، طاقت‌فرسا و در حال تغییر، تلاش می‌کنند.
ایزو 9004 ،خودارزیابی را به‌عنوان ابزاری مهم در بررسی سطح بلوغ سازمان معرفی می‌نماید تا با بررسی رهبری، استراتژی، سیستم مدیریت، منابع و فرآیندهای سازمان، نقاط قوت و ضعف و فرصت‌های بهبود، نوآوری را شناسایی نماید.
موفقیت پایدار بر اساس توانمندی سازمان در تأمین نیازها و انتظارات مشتریان و سایر طرف‌های ذی نفع، در مدت طولانی و به روشی متعادل و متوازن حاصل می‌شود.
استاندارد ایزو 9004 تمرکز ویژه ای بر استاندارد ایزو 9001 در حوزه سیستم مدیریت کیفیت دارد و با تأکید بر نیازها و انتظارات تمامی طرف‌های ذی نفع، راهنمایی برای نگرش سیستماتیک و بهبود مستمر عملکرد سازمان می‌باشد.
استاندارد ایزو 9004 سازگار با ایزو 9001 و سایر استانداردهای سیستم مدیریتی می‌باشد. استاندارد ISO 9004 می‌تواند به‌صورت مستقل یا در کنار سایر استانداردهای مدیریتی بکار گرفته شود.

ساختار استاندارد ایزو 9004 و الزامات ایزو 9004 – استاندارد  ISO 9004:2009

1–      دامنه کاربرد
2–      استاندارد مرجع
3–      تعاریف و اصطلاحات
4–      مدیریت موفقیت پایدار سازمان

  41– الزامات عمومی
  42– موفقیت پایدار
  43 محیط سازمان
  44طرف‌های ذی نفع، نیازها و انتظارات

5–      استراتژی و خط‌مشی

51– الزامات عمومی
52– تنظیم استراتژی و خط‌مشی
  53جاری‌سازی استراتژی و خط‌مشی
    531– الزامات عمومی
    532– فرآیندها و روش‌ها
    533جاری‌سازی
54– ارتباطات و اطلاع‌رسانی استراتژی و خط‌مشی

6–      مدیریت منابع

  61– الزامات عمومی
  62– منابع مالی
  63– کارکنان سازمان
   631– مدیریت کارکنان
   632– شایستگی کارکنان
   633– مشارکت و انگیزه کارکنان
  64تأمین کنندگان و شرکاء
   641– الزامات عمومی
   642– انتخاب، ارزیابی و بهبود قابلیت‌های تأمین کنندگان و طرف‌های ذی نفع
  65زیرساخت
  66– محیط کار
  67– دانش، اطلاعات و تکنولوژی
   671– الزامات عمومی
   672– دانش
   673– اطلاعات
   674– تکنولوژی
  68– منابع طبیعی

7–      مدیریت فرآیند

  71– الزامات عمومی
  72طرحریزی و کنترل فرآیند
  73– مسئولیت و اختیار فرآیند

8–      پایش اندازه‌گیری، تحلیل و بازنگری

  81– الزامات عمومی
  82– پایش
  83اندازه‌گیری
   831– الزامات عمومی
   832شاخص‌های کلیدی عملکرد
   833– ممیزی داخلی
   834– خودارزیابی
   835– الگوبرداری
  84– تحلیل
  85– بازنگری اطلاعات حاصل از پایش، اندازه گیری و تحلیل

9–      بهبود، نوآوری و یادگیری

  91– الزامات عمومی
  92– بهبود
  93– نوآوری
   931– الزامات عمومی
   932– کاربرد
   933برنامه‌ریزی زمانی
   934– فرآیند
   935ریسک‌ها
  94– یادگیری

پیوست یک: مدل خودارزیابی
پیوست دو: اصول مدیریت کیفیت
پیوست سه: ارتباط بین ISO 9004:2009 و ISO 9001:2008
مراجع

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری‌شده است.
انتشار مطلب ایزو 9001 با نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.