ایزو 9004
ایزو 9004 راهنما و پشتیبان سازمان هایی میباشد که برای دستیابی به موفقیت پایدار، در محیطی پیچیده، طاقتفرسا و در حال تغییر، تلاش میکنند.
ایزو 9004 ،خودارزیابی را بهعنوان ابزاری مهم در بررسی سطح بلوغ سازمان معرفی مینماید تا با بررسی رهبری، استراتژی، سیستم مدیریت، منابع و فرآیندهای سازمان، نقاط قوت و ضعف و فرصتهای بهبود، نوآوری را شناسایی نماید.
موفقیت پایدار بر اساس توانمندی سازمان در تأمین نیازها و انتظارات مشتریان و سایر طرفهای ذی نفع، در مدت طولانی و به روشی متعادل و متوازن حاصل میشود.
استاندارد ایزو 9004 تمرکز ویژه ای بر استاندارد ایزو 9001 در حوزه سیستم مدیریت کیفیت دارد و با تأکید بر نیازها و انتظارات تمامی طرفهای ذی نفع، راهنمایی برای نگرش سیستماتیک و بهبود مستمر عملکرد سازمان میباشد.
استاندارد ایزو 9004 سازگار با ایزو 9001 و سایر استانداردهای سیستم مدیریتی میباشد. استاندارد ISO 9004 میتواند بهصورت مستقل یا در کنار سایر استانداردهای مدیریتی بکار گرفته شود.
ساختار استاندارد ایزو 9004 و الزامات ایزو 9004 – استاندارد ISO 9004:2009
1– دامنه کاربرد
2– استاندارد مرجع
3– تعاریف و اصطلاحات
4– مدیریت موفقیت پایدار سازمان
4–1– الزامات عمومی
4–2– موفقیت پایدار
4–3 محیط سازمان
4–4– طرفهای ذی نفع، نیازها و انتظارات
5– استراتژی و خطمشی
5–1– الزامات عمومی
5–2– تنظیم استراتژی و خطمشی
5–3– جاریسازی استراتژی و خطمشی
5–3–1– الزامات عمومی
5–3–2– فرآیندها و روشها
5–3–3– جاریسازی
5–4– ارتباطات و اطلاعرسانی استراتژی و خطمشی
6– مدیریت منابع
6–1– الزامات عمومی
6–2– منابع مالی
6–3– کارکنان سازمان
6–3–1– مدیریت کارکنان
6–3–2– شایستگی کارکنان
6–3–3– مشارکت و انگیزه کارکنان
6–4– تأمین کنندگان و شرکاء
6–4–1– الزامات عمومی
6–4–2– انتخاب، ارزیابی و بهبود قابلیتهای تأمین کنندگان و طرفهای ذی نفع
6–5– زیرساخت
6–6– محیط کار
6–7– دانش، اطلاعات و تکنولوژی
6–7–1– الزامات عمومی
6–7–2– دانش
6–7–3– اطلاعات
6–7–4– تکنولوژی
6–8– منابع طبیعی
7– مدیریت فرآیند
7–1– الزامات عمومی
7–2– طرحریزی و کنترل فرآیند
7–3– مسئولیت و اختیار فرآیند
8– پایش اندازهگیری، تحلیل و بازنگری
8–1– الزامات عمومی
8–2– پایش
8–3– اندازهگیری
8–3–1– الزامات عمومی
8–3–2– شاخصهای کلیدی عملکرد
8–3–3– ممیزی داخلی
8–3–4– خودارزیابی
8–3–5– الگوبرداری
8–4– تحلیل
8–5– بازنگری اطلاعات حاصل از پایش، اندازه گیری و تحلیل
9– بهبود، نوآوری و یادگیری
9–1– الزامات عمومی
9–2– بهبود
9–3– نوآوری
9–3–1– الزامات عمومی
9–3–2– کاربرد
9–3–3– برنامهریزی زمانی
9–3–4– فرآیند
9–3–5– ریسکها
9–4– یادگیری
پیوست یک: مدل خودارزیابی
پیوست دو: اصول مدیریت کیفیت
پیوست سه: ارتباط بین ISO 9004:2009 و ISO 9001:2008
مراجع
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوریشده است.
انتشار مطلب ایزو 9001 با نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع میباشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.