ISO 26000

ایزو 26000

استاندارد ایزو 26000 حاصل جلسات و گردآوری نظرات و مشورت با ذینفعان گوناگون در ده سال و مشارکت با بیش از 90 کشور جهان است.

استاندارد ایزو 26000 در تمامی سازمان‌های کوچک و بزرگ ، دولتی و خصوصی کاربرد دارد و هدف آن ارائه خدمات مناسب به مشتریان و احساس مسئولیت سازمان‌ها در قبال مردم است این استاندارد راهنمایی‌هایی برای مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها اعم از بنگاه‌های اقتصادی، سازمان‌های دولتی،مدارس ،موسسات خیریه و … است برای بخش خصوصی و دولتی در کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه کاربرد دارد .
استاندارد ایزو 26000 ، شامل راهنمایی‌ها می‌باشد و الزامات را در برنمی‌گیرد و این استاندارد توسط شرکت‌های گواهی دهنده مورد ممیزی شخص ثالث قرار نگرفته و برای صدور گواهینامه بکار نمی رود .
زمینه تدوین استاندارد ایزو 26000 ، ازکنگره جهانی محیط زیستدر سال 1992 در ریودوژانیرو  شروع گردید در این کنگره ارتباط بین مسئولیت اجتماعی و پایداری سازمان ها مطرح شد ، سپس این موضوع در کنگره جهانی توسعه پایدار که در سال 2002 در آفریقای جنوبی مورد بحث قرار گرفت .در آوریل 2001 شورای سازمان بین المللی استاندارد ISO از کمیته سیاست‌گذاری این سازمان برای مصرف کنندگان درخواست نمود تا در زمینه تدوین استاندارد مسئولیت های اجتماعی امکان سنجی نماید  در سال 2003 سازمان استاندارد یک گروه مشاورین استراتژیک را در مورد مسئولیت اجتماعی تشکیل داد و پس از 18 ماه تلاش مستمر‌، این گروه گزارش جامعی شامل بررسی اقدامات و ابتکارات کشورهای مختلف در زمینه مسئولیت های اجتماعی و نقش سازمان استاندارد در این رابطه تهیه و ارائه نمودند .
بدین منظور جهت جلب حمایت کشورها برای مشارکت در تدوین استاندارد بین المللی مسئولیت اجتماعی  ، کنفرانس بین المللی مسئولیت اجتماعی توسط  سازمان ISO با میزبانی موسسه استاندارد سوئد در ژوئن 2004 در استکهلم برگزار گردید.

پس از تشکیل جلسات مختلف در کشورهای مختلف  توسعه یافته ، در حال توسعه و کشورهای کمتر توسعه یافته ، متن اولیه استاندارد ایزو 26000  در سال 2009 منتشر گردید و در سال 2010 استاندارد ایزو 26000 نهایی و منتشر گردید

استاندارد ISO 26000 با رویکرد چند ذینفعی و با همکاری کارشناسانی از بیش از 90 کشور و 40 سازمان جهانی یا منطقه ای بزرگ که در ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی مشغول به فعالیت هستند ، توسعه یافته است .

این کارشناسان از شش گروه مختلف از ذینفعان که عبارتند از : مصرف کنندگان ، دولت ، گروه‌های صنعتی و صنفی ، سازمان‌های مردم نهاد ( NGO ها )، بخش خدمات ، حوزه های تحقیقاتی ، دانشگاهیان و غیره انتخاب شده اند . به علاوه  در تهیه پیش نویس این استاندارد تمهیدات ویژه ای بمنظور برقراری تعادل میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در گروه های مسئول تدوین پیش نویس استاندارد و همچنین تعادل جنسیتی در این گروه رعایت شده است .اگرچه تلاش‌هایی در جهت حصول اطمینان از مشارکت متوازن تمام گروه‌های دینفع در اقصی نقاط جهان انجام گرفته است . اما محدودیت‌هایی مانند در دسترس نبودن منابع و نیاز به مهارت‌های زبان انگلیسی تا حدی این موضوع را تحت الشعاع قرار داده است .

مزایای اجرای ایزو 26000 :

درک و واقعیت از عملکرد سازمان در مسئولیت اجتماعی می تواند تحت تاثیر قرار دادن چیزهای دیگر:

  • مزیت رقابتی
  • اعتبار
  • قابلیت جذب و حفظ کارگران و اعضای، مشتریان، مشتریان یا کاربران
  • نگهداری از کارکنان، روحیه، تعهد و بهره‌وری
  • نمایش از سرمایه گذاران، صاحبان، اهدا کنندگان، حامیان مالی و جامعه مالی
  • ارتباط با شرکت‌ها، دولت‌ها، رسانه‌ها، تامین‌کنندگان، مشتریان و جامعه ای که در آن عمل می‌کند.

ایزو 26000 جهت کمک به سازمان‌ها در توسعه پایدار است و آنها را تشویق می‌نماید فراتر از الزامات قانونی در مسئولیت‌های اجتماعی حرکت نمایند .

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.