ISO 26000

ایزو ۲۶۰۰۰

استاندارد ایزو ۲۶۰۰۰ حاصل جلسات و گردآوری نظرات و مشورت با ذینفعان گوناگون در ده سال و مشارکت با بیش از ۹۰ کشور جهان می باشد .
استاندارد ایزو ۲۶۰۰۰ در تمامی سازمان های کوچک و بزرگ ، دولتی و خصوصی کاربرد دارد و هدف آن ارائه خدمات مناسب به مشتریان و احساس مسئولیت سازمان ها در قبال مردم می باشد این استاندارد راهنمایی هایی برای مسئولیت اجتماعی سازمان ها اعم از بنگاه های اقتصادی ، سازمان های دولتی ریال مدارس ،موسسات خیریه و … می باشد برای بخش خصوصی و دولتی در کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه کاربرد دارد .
استاندارد ایزو ۲۶۰۰۰ ، شامل راهنمایی ها می باشد و الزامات را در برنمی گیرد و این استاندارد توسط شرکت های گواهی دهنده مورد ممیزی شخص ثالث قرار نگرفته و برای صدور گواهینامه بکار نمی رود .
زمینه تدوین استاندارد ایزو ۲۶۰۰۰ ، ازکنگره جهانی محیط زیستدر سال ۱۹۹۲ در ریودوژانیرو  شروع گردید در این کنگره ارتباط بین مسئولیت اجتماعی و پایداری سازمان ها مطرح شد ، سپس این موضوع در کنگره جهانی توسعه پایدار که در سال ۲۰۰۲ در آفریقای جنوبی مورد بحث قرار گرفت .در آوریل ۲۰۰۱ شورای سازمان بین المللی استاندارد ISO از کمیته سیاستگذاری این سازمان برای مصرف کنندگان درخواست نمود تا در زمینه تدوین استاندارد مسئولیت های اجتماعی امکان سنجی نماید  در سال ۲۰۰۳ سازمان استاندارد یک گروه مشاورین استراتژیک را در مورد مسئولیت اجتماعی تشکیل داد و پس از ۱۸ ماه تلاش مستمر ، این گروه گزارش جامعی شامل بررسی اقدامات و ابتکارات کشورهای مختلف در زمینه مسئولیت های اجتماعی ونقش سازمان استاندارد در این رابطه تهیه و ارائه نمودند .
بدین منظور جهت جلب حمایت کشور ها برای مشارکت در تدوین استاندارد بین المللی مسئولیت اجتماعی  ، کنفرانس بین المللی مسئولیت اجتماعی توسط  سازمان ISO با میزبانی موسسه استاندارد سوئد در ژوئن ۲۰۰۴ در استکهلم برگزار گردید.
پس از تشکیل جلسات مختلف در کشورهای مختلف  توسعه یافته ، در حال توسعه و کشورهای کمتر توسعه یافته ، متن اولیه استاندارد ایزو ۲۶۰۰۰  در سال ۲۰۰۹ منتشر گردید و در سال ۲۰۱۰ استاندارد ایزو ۲۶۰۰۰ نهایی و منتشر گردید
استاندارد ایزو ۲۶۰۰۰ با رویکرد چند ذینفعی و با همکاری کارشناسانی از بیش از ۹۰ کشور و ۴۰ سازمان جهانی یا منطقه ای بزرگ که در ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی مشغول به فعالیت هستند ، توسعه یافته است .
این کارشناسان از شش گروه مختلف از ذینفعان که عبارتند از : مصرف کنندگان ، دولت ، گروه های صنعتی و صنفی ، سازمان های مردم نهاد ( NGO ها )، بخش خدمات ، حوزه های تحقیقاتی ، دانشگاهیان و غیره انتخاب شده اند . به علاوه  در تهیه پیش نویس این استاندارد تمهیدات ویژه ای بمنظور برقراری تعادل میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در گروه های مسئول تدوین پیش نویس استاندارد و همچنین تعادل جنسیتی در این گروه رعایت شده است .اگرچه تلاش هایی در جهت حصول اطمینان از مشارکت متوازن تمام گروه های دینفع در اقصی نقاط جهان انجام گرفته است . اما محدودیت هایی مانند در دسترس نبودن منابع و نیاز به مهارت های زبان انگلیسی تا حدی این موضوع را تحت الشعاع قرار داده است .

مزایای اجرای ایزو ۲۶۰۰۰ :

درک و واقعیت از عملکرد سازمان در مسئولیت اجتماعی می تواند تحت تاثیر قرار دادن چیزهای دیگر:
مزیت رقابتی
اعتبار
قابلیت جذب و حفظ کارگران و اعضای، مشتریان، مشتریان یا کاربران
نگهداری از کارکنان، روحیه، تعهد و بهره وری
نمایش از سرمایه گذاران، صاحبان، اهدا کنندگان، حامیان مالی و جامعه مالی
ارتباط با شرکت ها، دولت ها، رسانه ها، تامین کنندگان، مشتریان و جامعه ای که در آن عمل می کند.

ایزو ۲۶۰۰۰ جهت کمک به سازمان ها در توسعه پایدار می باشد و آنها را تشویق می نماید فراتر از الزامات قانونی در مسئولیت های اجتماعی حرکت نمایند .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.