اعتباربخشی بیمارستان

اعتباربخشی بیمارستان

اعتباربخشی بیمارستان به معنی ارزیابی سامانمند مراکز ارائه خدمات سلامت و درمانی با استانداردهای مشخص است. استانداردهایی که بر بهبود مستمر کیفیت، محور بودن بیمار و بهبود امنیت بیمار و کارکنان تأکید دارد «اعتباربخشی نظام سلامت» برای تشریح کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی و به‌عنوان مبنای تفکر آن به‌کاررفته می‌شود.
در این مطلب فرآیند اعتباربخشی بیمارستان به‌صورت خلاصه تشریح شده است.

نحوه اعتباربخشی بیمارستان
– اعتباربخشی بیمارستان ،زمانی انجام می‌شود که مراکز درمانی آمادگی خود را به ارزیابان خارجی مبنی بر رعایت استانداردهای از پیش تعیین‌شده اعلام می‌نماید. استانداردهای اعتباربخشی بر اساس توانائی فراهم ساختن مراقبت توسط مدیریت و کارکنان بالینی، برای ارزیابی و اصلاح ساختار، فرآیندها و نتایج مراقبت تعیین می‌شوند.
– اعتباربخشی بیمارستان به ارتقاء مستمر کیفیت نیاز دارد و صرفاً برای یک دوره زمانی محدود تعیین می‌شود و پس از انقضای دوره مذکور، مرکز درمانی باید تحت ارزیابی مجدد قرار گیرد تا موقعیت اعتبار داده‌شده را حفظ نموده و یا آن را ارتقا دهد.
اداره اعتباربخشی یکی از ادارات تابعه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی است که ماموریت ارتقاء کیفیت ارائه خدمات وایمنی بیمار بر اساس دستورالعمل‌های تعیین‌شده را داشته و با توجه به بازدیدها و امتیازات کسب‌شده در مراکز درمانی ، مجوزهای لازم را صادر می‌نماید.
محورهای اصلی استاندارد اعتباربخشی بیمارستان
الف- مدیریت و رهبری
الف- ۱ )گروه حاکمیتی
الف-۲ ) گروه مدیریت اجرایی
الف-۳) بهبود کیفیت
الف-۴)مدیریت خطا
الف- ۵)مدیریت ” خطر حوادث و بلایا”
الف-۶)مدیریت ایمنی بیمار
الف-۷)مدیریت منابع انسانی
الف- ۸) مدیریت تأمین و تسهیلات اقامت
الف-۹) مدیریت غذایی
ب- مراقبت و درمان
ب-۱) مراقبت‌های عمومی بالینی
ب-۲) مراقبت‌های اورژانس
ب-۳) مراقبت‌های بیهوشی و جراحی
ب-۵) مراقبت‌های مادر و نوزاد
ج- مدیریت خدمات پرستاری
ج-۱) مهارت سنجی و به‌کارگیری کارکنان پرستاری
ج-۲) مدیریت مراقبت‌های پرستاری
د) مدیریت دارو و تجهیزات
د-۱) مدیریت دارویی
د-۲) مدیریت تجهیزات پزشکی
ه) پیشگیری و بهداشت
ه-۱) مدیریت بهداشت محیط
ه-۲) مدیریت پسماند
ه-۳) مدیریت استریلیزاسیون
ه-۴) مدیریت خدمات رختشوی‌خانه
ه-۵) بهداشت حرفه‌ای و سلامت کارکنان
ه-۶) پیشگیری و کنترل عفونت
و) مدیریت خدمات پاراکلینیک
و-۱) مدیریت آزمایشگاه
و-۲)مدیریت تصویربرداری
و-۳)مدیریت فیزیوتراپی
و-۴)طب انتقال خون
ز) مدیریت اطلاعات
ز-۱) مدیریت اطلاعات سلامت
ز-۲) فناوری اطلاعات
ح) رعایت حقوق‌گیرنده خدمت
ح-۱) اطلاع‌رسانی و ارتباطات
ح-۲)تسهیلات و حمایت‌ها

فرآیند اعتباربخشی در بیمارستان‌ها
برنامه‌ریزی زمان بندی ارزیابی بیمارستان
سازمان‌دهی گروه اعتباربخشی
اطلاع‌رسانی برنامه زمان‌بندی بیمارستان
کسب اطلاعات مرتبط با بخش‌های فعال بیمارستان
حضور گروه ارزیابی در بیمارستان
انجام ارزیابی تمام محورها
ثبت امتیازات ارزیابی
اعلام کارنامه امتیازات به بیمارستان

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری‌شده است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.