اعتباربخشی بیمارستان
اعتباربخشی بیمارستان به معني ارزيابي سامانمند مراكز ارائه خدمات سلامت و درمانی با استانداردهای مشخص است. استانداردهایی كه بر بهبود مستمر كيفيت، محور بودن بيمار و بهبود امنيت بيمار و كاركنان تأکید دارد «اعتباربخشی نظام سلامت» براي تشريح كيفيت خدمات بهداشتی- درمانی و بهعنوان مبناي تفكر آن بهکاررفته میشود.
در این مطلب فرآیند اعتباربخشی بیمارستان بهصورت خلاصه تشریح شده است.
نحوه اعتباربخشی بیمارستان
– اعتباربخشی بیمارستان ،زمانی انجام میشود كه مراکز درمانی آمادگي خود را به ارزيابان خارجي مبني بر رعايت استانداردهاي از پيش تعیینشده اعلام مینماید. استانداردهاي اعتباربخشی بر اساس توانائي فراهم ساختن مراقبت توسط مديريت و کارکنان بالينی، براي ارزيابی و اصلاح ساختار، فرآيندها و نتايج مراقبت تعيين میشوند.
– اعتباربخشی بیمارستان به ارتقاء مستمر کیفیت نياز دارد و صرفاً براي يك دوره زماني محدود تعيين میشود و پس از انقضای دوره مذكور، مرکز درمانی بايد تحت ارزيابي مجدد قرار گيرد تا موقعيت اعتبار دادهشده را حفظ نموده و يا آن را ارتقا دهد.
اداره اعتباربخشي يكي از ادارات تابعه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي است که ماموریت ارتقاء كيفيت ارائه خدمات وایمنی بيمار بر اساس دستورالعملهای تعیینشده را داشته و با توجه به بازدیدها و امتیازات کسبشده در مراکز درمانی ، مجوزهای لازم را صادر مینماید.
محورهای اصلی استاندارد اعتباربخشی بیمارستان
الف- مدیریت و رهبری
الف- 1 )گروه حاکمیتی
الف-2 ) گروه مدیریت اجرایی
الف-3) بهبود کیفیت
الف-4)مدیریت خطا
الف- 5)مدیریت ” خطر حوادث و بلایا”
الف-6)مدیریت ایمنی بیمار
الف-7)مدیریت منابع انسانی
الف- 8) مدیریت تأمین و تسهیلات اقامت
الف-9) مدیریت غذایی
ب- مراقبت و درمان
ب-1) مراقبتهای عمومی بالینی
ب-2) مراقبتهای اورژانس
ب-3) مراقبتهای بیهوشی و جراحی
ب-5) مراقبتهای مادر و نوزاد
ج- مدیریت خدمات پرستاری
ج-1) مهارت سنجی و بهکارگیری کارکنان پرستاری
ج-2) مدیریت مراقبتهای پرستاری
د) مدیریت دارو و تجهیزات
د-1) مدیریت دارویی
د-2) مدیریت تجهیزات پزشکی
ه) پیشگیری و بهداشت
ه-1) مدیریت بهداشت محیط
ه-2) مدیریت پسماند
ه-3) مدیریت استریلیزاسیون
ه-4) مدیریت خدمات رختشویخانه
ه-5) بهداشت حرفهای و سلامت کارکنان
ه-6) پیشگیری و کنترل عفونت
و) مدیریت خدمات پاراکلینیک
و-1) مدیریت آزمایشگاه
و-2)مدیریت تصویربرداری
و-3)مدیریت فیزیوتراپی
و-4)طب انتقال خون
ز) مدیریت اطلاعات
ز-1) مدیریت اطلاعات سلامت
ز-2) فناوری اطلاعات
ح) رعایت حقوقگیرنده خدمت
ح-1) اطلاعرسانی و ارتباطات
ح-2)تسهیلات و حمایتها
فرآیند اعتباربخشی در بیمارستانها
برنامهریزی زمان بندی ارزیابی بیمارستان
سازماندهی گروه اعتباربخشی
اطلاعرسانی برنامه زمانبندی بیمارستان
کسب اطلاعات مرتبط با بخشهای فعال بیمارستان
حضور گروه ارزیابی در بیمارستان
انجام ارزیابی تمام محورها
ثبت امتیازات ارزیابی
اعلام کارنامه امتیازات به بیمارستان
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوریشده است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.