تندیس تعالی

تندیس تعالی سازمانی (تندیس‌های بلورین، سیمین و زرّین)  یکی از سطوح تعالی سازمانی در فرآیند جوایز تعالی سازمانی می‌باشد.
سازمان‌هایی که فرآیند خودارزیابی تعالی سازمانی را به‌صورت نظامند در چندین دوره با روش‌های مختلف خودارزیابی اجراء نموده و از طریق بهینه‌کاوی بیرونی در فرآیندها و شاخص‌های عملکردی، در جهت بهبود تلاش می‌کنند می‌توانند در این سطح تندیس تعالی سازمانی در جوایز تعالی سازمان حضور یابند.
برای دستیابی به تندیس تعالی سازمانی، سازمان‌ها باید داری ویژگی‌های زیر باشند.
۱– تعیین یکی از مدیران ارشد به عنوان مدیر تعالی سازمانی
۲– اجرای یکی از روش‌های خود ارزیابی بر اساس مدل تعالی سازمانی و در زمان ارسال اظهارنامه تعالی سازمانی، از آخرین خود ارزیابی تعالی بیش از یک سال نگذشته باشد. در این سطح تعالی عموماً از روش خودارزیابی پروفورما – کارگاهی یا شبیه سازی جایزه استفاده می‌شود.
۳-تدوین، الویت بندی و اجرای برنامه‌های بهبود شناسایی شده در فرآیند خود ارزیابی تعالی سازمانی.
۴– روند بهبود را در نتایج حداقل طی سه سال اخیر را اثبات نمایند.
۵– تعادل بین امتیاز توانمندسازها و نتایج معیارهای مدل تعالی؛ اختلاف امتیاز توانمندسازها و امتیاز نتایج نباید از ۱۰% امتیاز کل بیشتر باشد.
۶– هر یک از مفاهیم بنیادین تعالی سازمانی در سازمان دارای مصادیق بارز و آشکار باشد.
۷– سازمان از طریق بهینه‌کاوی بیرونی  Benchmarking، در فرآیندها و نتایج عملکردی جهت بهبود تلاش نماید.
۸– جهت دستیابی به سطح تندیس بلورین، سازمان باید در اکثر نتایج شاخص‌ها با بهترین سازمان‌ها در کلاس خود قابل مقایسه باشد.
۹– جهت دستیابی به سطح تندیس سیمین، سازمان  باید در اکثر نتایج شاخص‌ها با سازمان‌های در کلاس جهانی قابل مقایسه باشد.
۱۰– جهت دستیابی به تندیس زرین، سازمان باید نتایج خود را با سازمان‌ها در کلاس جهانی مقایسه نماید همچنین سازمان باید نقش الگو داشته و بتواند در بسیاری از زمینه‌ها توسط دیگر سازمان‌ها الگوبرداری شود.
۱۱– امتیاز معیارهای فرآیندها، نتایج مشتری و نتایج کلیدی عملکرد برای دستیابی به تندیس‌های بلورین و سیمین باید در بازه ۴۱ تا ۵۰ درصد، یا بیش از آن و برای دستیابی به تندیس زرین در بازه ۵۱ تا ۶۰ درصد، یا بیش از آن باشد.
۱۲– تدوین اظهارنامه تعالی سازمانی، این اظهارنامه تعالی دارای محدویت صفحه بسته به نوع جایزه تعالی می‌باشد عموماً برای سازمان‌های بزرگ ۱۰۰ صفحه و سازمان‌های کوچک و متوسط ۷۵ صفحه در اظهارنامه تعالی درنظر گرفته شده است.

امتیاز لازم برای سطح تندیس تعالی با توجه به جایزه تعالی سازمانی متفاوت می‌باشد وعموما  امتیازدهی به شرح جدول زیر می‌باشد.

امتیاز تندیس تعالی
سطح تعالیامتیاز
تندیس زرینبیش از ۶۵۰
سیمینبیش از ۵۵۰
بلورینبیش از ۴۵۰

مهم‌ترین برنامه‌هایی که باید در سطح تندیس تعالی سازمانی بر اساس منطق رادار در سازمان اجراء شده باشد می‌تواند به موضوعات زیر اشاره نمود:
–     برنامه ریزی استراتژیک سازمان
–    برنامه استراتژیک منابع انسانی
–    برنامه‌های مسئولیت‌های اجتماعی سازمان
–    مدیریت تغییر
–    مدیریت ارتباط با مشتریان
–    نظرسنجی از کارکنان
–    کارگروه‌های یادگیری
–    همسو نمودن اهداف فردی، گروهی و سازمانی
–    ارزیابی عملکرد
–    تعادل بین کار و زندگی
–    نظام پیشنهادات
–    بهبنه کاوی Benchmarking
–    مدیریت دانش
–    مدیریت فرآیندهای سازمان
–    مدیریت ارتباط با مشتریان
–    مدیریت ریسک

فرآیند مرتبط با رویکردهای فوق باید از سه سال قبل از درخواست سطح تندیس، مبتنی بر الگوبرداری شروع شده و بهبود یافته باشد.
در صورت تمایل جهت دریافت خدمات تسهیلگری تعالی سازمانی با تیم مهندس پیام خرازیان تماس بگیرید. ۰۲۱۸۸۰۹۰۱۳۹
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و ذکر منبع www.kharazian.ir بلامانع می‌باشد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.