مستندسازی استاندارد ملی

مستندسازی استاندارد ملی

یکی از مراحل اخذ استاندارد ملی اجباری یا تشویقی برای سازمان‌های متقاضی دریافت استاندارد جباری و تشویقی، مستندسازی محصول بر اساس الزامات استاندارد می‌باشد.
سازمان هایی که استاندارد ایزو ۹۰۰۱ را استقرار داده‌اند به‌راحتی می‌توانند این مستندات مورد نیاز جهت اخذ استاندارد ملی را ارائه نمایند.
مستندسازی استاندارد ملی برای محصول یا خدمات در این مطلب به‌صورت خلاصه آمده است.

ساختار سازمانی

نمودار سازمانی توسط مدیریت ارشد مشخص‌شده و بخش کنترل کیفیت به‌صورت مجزاء در ارتباط با مدیریت ارشد در ساختار سازمانی مشخص شود.

تدوین روش کنترل مدارک و سوابق

ساختار کدگذاری مدارک تعریف‌شده ونحوه تهیه، بررسی، تأیید، تصویب،تجدیدنظر و توزیع مستندات و چگونگی کنترل آن در قالب روش اجرایی کنترل مدارک و سوابق تشریح شود.
فهرستی از مستندات مرتبط با مستندسازی استاندارد ملی تدوین شود.

شرح مسئولیت‌ها و اختیارات
برای تمامی کارکنان دخیل و مؤثر بر کیفیت، شرح مسئولیت‌ها و اختیارات توسط مدیریت ارشد مشخص شود. مسئولیت و شراط احراز کارکنان بخش کیفیت باید مطابق با الزامات مشخص‌شده توسط اداره استاندارد مشخص شود.

خط‌مشی
خط‌مشی بیان‌کننده سیاست‌های کلی مدیریت ارشد سازمان در خصوص کیفیت می‌باشد این خط‌مشی در قالب بیانیه‌ای توسط مدیریت ارشد تدوین می‌شود.

اهداف
اهداف سازمان در راستای خط‌مشی توسط مدیریت ارشد تعیین می‌شود اهداف باید قابل اندازه‌گیری بوده و مدت زمان و مسئول انجام مشخص شود.

مستندسازی استاندارد ملی  – فرآیندهای تولیدی و عملیاتی

فرآیند تولید
فرآیند تولید از طریق دستورالعمل‌های تولید یا نمودار فرآیند عملیات OPC تشریح شود
تدوین مشخصه‌های فنی،نقشه‌ها و استاندارد کارخانه‌ای.
تدوین فرم‌های عملیاتی تولید
تدوین طرح بسته‌بندی محصول نهایی
تمامی مدارک مورد نیاز جهت تحقق محصول که در بالاآمده می‌تواند، در قالب مدرک طرح کیفیت مستند شود.
چنانچه جهت ردیابی محصول الزامی وجود دارد، سیستم ردیابی محصول در سازمان تدوین و اجراء شود.

فرآیند نگهداری محصول
روش چیدمان و انبارش محصولات در تمامی مراحل تحقق محصول و در انبار مشخص شود این موضوع می‌تواند در قالب دستورالعمل نگهداری محصول تشریح شود.
فرم‌های کنترل ورود و خروج محصول در انبار نظیر رسید انبار، حواله انبار و کاردکس انبار تدوین شود.

فرآیند کنترل کیفیت
تجهیزات کنترلی  و امکانات آزمایشگاهی متناسب با محصول تأمین شود و این تجهیزات توسط مراکز تأیید شده، کالیبراسیون شود.
فرم های کنترل کیفیت مواداولیه ورودی، مواد نیمه ساخته، محصول نهایی در سازمان تدوین شود.
سیستمی جهت ثبت و تعیین تکلیف محصول نامنطبق تدوین شود.

مدیریت ارتباط با مشتری
سیستم رسیدگی به شکایت مشتری در سازمان تدوین شود.
سیستم رضایتمندی از مشتریان تدوین شود و از طریق فرم هیا نظرسنجی، نظرات مشتری دریافت و تحلیل شود.

آموزش
پرونده آموزشی برای تمامی کارکنان مؤثر بر کیفیت تدوین شود در این پرونده سوابق آموزشی و سوابق کاری نگهداری شود.
استاندارد آموزشی مشاغل مطابق با نمودار سازمان تعریف شود.
برنامه زمان‌بندی مشخصی جهت برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان مؤثر بر کیفیت تدوین شود.

بهبود مستمر
به‌منظور جلوگیری از بروز عدم انطباق‌های تکراری و تعیین علل بروز این عدم انطباق‌ها، سیستم اقدام اصلاحی و پیشگیرانه در سازمان تعریف شود.
از فنون آماری نظیر نمودار استخوان ماهی جهت تحلیل دادها استفاده شود.
تحلیل داده‌ها بر روی محصولات، فرآیند، شکایت مشتری، رضایتمندی مشتری و… انجام شود.

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه‌شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می‌باشد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.