مستندات تعالی سازمانی

مستندات تعالی سازمانی

مستندات تعالی سازمانی ، بر اساس روش خودارزیابی و مدل تعالی سازمانی انتخاب‌شده در سازمان و قوانین جایزه تعالی مربوطه می‌تواند تدوین شود.

با توجه تجارب تسهیلگری خودارزیابی تعالی در سازمان‌های مختلف توسط پیام خرازیان، مستندات تعالی سازمانی ( مستندات EFQM) در طی فرآیند خودارزیابی تعالی در این مطلب آمده است.

متأسفانه بسیاری از افراد ، تصور می‌کنند که با تکمیل چندین فرم و مستندات همانند استاندارهای مدیریتی، به‌راحتی می‌توانند نظام خودارزیابی را در سازمان استقرار دهند.

درصورتی‌که این افراد کاملاً اشتباه تصور می‌کنند ، سازمان‌ها نمی‌توانند با تکمیل چندین فرم و مستندات ،نظام خودارزیابی تعالی را استقرار نمایند البته استانداردسازی مراحل استقرار نظام خودارزیابی تعالی بر اساس روش خودارزیابی انتخاب‌شده نقش مهمی در استقرا نظام خودارزیابی ایفا می‌نماید.

در فرآیند خودارزیابی تعالی سازمانی بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده نقاط قوت و فرصت‌های بهبود سازمان مشخص می‌شود

مستندات تعالی سازمانی

فهرستی از مستندات EFQM شامل فرم‌ها ، دستورالعمل‌ها و نظامنامه، اظهارنامه و …. که می‌توان از آن‌ها در فرایند خودارزیابی بهره برد در زیر آمده است. لازم به ذکر است محتوی این مستندات متناسب با هر سازمان و روش خودارزیابی متفاوت خواهد بود

 

  • حکم مدیر تعالی سازمانی
  • نظامنامه تعالی سازمانی
  • شرح وظایف اعضای تیم تعالی سازمانی
  • ماتریس تعالی سازمانی
  • تدوین پرسشنامه تعالی سازمانی اختصاصی
  • فرم‌های تعالی سازمانی : این فرم‌های متناسب با روش خودارزیابی تعالی سازمانی انتخاب‌شده و تجربه تسهیلگر متناسب با هر سازمان می‌تواند طراحی شود. طراحی این فرم‌ها از اهمیت ویژه‌ای در تسهیل و تسریع در فرآیند خودارزیابی تعالی سازمانی برخوردار می‌باشد فرم های تعالی سازمانی شامل :
    • فرم های جمع‌آوری اطلاعات
    • فرم جمع‌آوری اطلاعات توانمند ساز
    • فرم جمع‌آوری اطلاعات نتایج
    • فرم های جمع‌بندی اطلاعات توانمند ساز
    • فرم های جمع‌بندی اطلاعات نتایج
    • فرم های خودارزیابی توانمند ساز
    • فرم های خود ارزیابی نتایج
    • فرم جمع‌بندی امتیازات
    • لیست فرصت‌های بهبود
    • جدول اولویت‌بندی فرصت‌های بهبود
    • برنامه زمان پروژه‌های بهبود
    • گزارش خودارزیابی تعالی سازمانی
    • دستورالعمل آماده‌سازی جهت فرآیند ارزیابی تعالی سازمانی
  • اظهارنامه تعالی سازمانی : با توجه به سطوح تعالی انتخاب‌شده و قوانین دبیرخانه جایزه تعالی سازمانی ، اظهارنامه تعالی سازمانی مدنظر تدوین می‌شود. برخی از اظهارنامه‌های تعالی شامل :
    • اظهارنامه تعهد به تعالی برای سطوح تعهد به تعالی
    • اظهارنامه تعالی سازمانی برای سطوح تقدیرنامه
    • اظهارنامه تعالی برای سطوح تندیس

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تدوین‌شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.