انواع ممیزی

انواع ممیزی سیستم‌های مدیریتی شامل ممیزی داخلی و خارجی است به ممیزی داخلی شخص اول و ممیزی خارجی به شخص دوم و ثالث تقسیم‌بندی می‌گردد .
ممیزی داخلی توسط نفرات آموزش دیده درون سازمان و ممیزی خارجی توسط ممیزان حرفه‌ای انجام می‌گردد .

انواع ممیزی

ممیزی فرآیندی نظامند، مستقل و مدون به منظور بدست آوردن شواهد ممیزی و ارزیابی آن‌ها بصورت عینی برای مشخص نمودن اینکه تا چه حدی معیارهای ممیزی برآورده شده است .

معیارهای ممیزی ، مجموعه ای از خط مشی‌ها ، روش‌های اجرایی ، الزاماتی که به عنوان مبنایی برای مقایسه شواهد ممیزی مورد استفاده قرار می‌گیرد . در صورتی که سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 مورد ممیزی قرار گیرد معیارهای ممیزی شامل :

  • الزامات ایزو 9001
  • روش های اجرایی
  •  دستورالعمل ها
  • سوابق کیفیت
  • فرآیند های شناسایی شده و نتایج پایش و اندازه‌گیری

انواع ممیزی بر اساس استاندارد ایزو 19011 بشرح زیر است :

ممیزی داخلی

  • ممیزی شخص اول نیز نامیده می‌شود توسط خود سازمان یا از جانب آن برای انجام بازنگری مدیریت و سایر مقاصد داخلی انجام می‌گیرد.
  • ممیزی داخلی بمنظور تایید اثربخشی سیستم مدیریتی توسط ممیزان آموزش دیده درون سازمانی در دوره‌های زمانی مشخص برنامه‌ریزی و اجراء می‌گردد.

ممیزی خارجی

  • ممیزی‌های خارجی شامل ممیزی شخص دوم یا ممیزی شخص ثالث است .

ممیزی شخص دوم

ممیزی شخص دوم توسط طرف های که در سازمان ذینفع می‌باشند از قبیل مشتریان یا از جانب آن ها توسط سایر اشخاص انجام می‌گیرد . نظیر:

  • ممیزی ایران خودرو از تامین‌کنندگان قطعات، که این ممیزی توسط شرکت ساپکو انجام می‌گردد.
  • ممیزی شرکت سایپا از تامین‌کنندگان قطعات، که این ممیزی توسط سازه گستر انجام می‌گردد.
  • ممیزی شرکت توانیر از شرکت‌های برق منطقه‌ای استانی و شرکت‌های زیر مجموعه توانیر

ممیزی شخص ثالث

  • ممیزی شخص سوم توسط سازمان‌های ممیزی کننده‌ی مستقل انجام می‌گیرد مانند قانون‌گذار ها و یا سازمان‌هایی که در زمینه ثبت یا گواهی دادن سیستم‌های مدیریتی فعالیت می‌نمایند.
  • با انجام ممیزی خارجی شخص ثالت سازمان می‌تواند ادعای خود را جهت  استقرار سیستم‌های مدیریت و برآورده‌سازی الزامات آن اثبات نماید .
  • ممیزی شخص ثالث که توسط شرکت‌های گواهی دهنده خارجی برای سیستم‌های مدیریتی انجام می‌گردد شامل پیش ممیزی ، ممیزی صدور گواهینامه و ممیزی مراقبتی است.

شرکت گواهی‌دهنده با توجه به پیچیدگی فرآیندهای سازمان، اهمیت فرآیند و محصولات در دوره‌های زمانی مشخص اقدام به انجام ممیزی مراقبتی سیستم‌های مدیریتی سازمان ها می‌نمایند . عموما ممیزی مراقبتی در دوره‌های زمانی سالانه توسط شرکت گواهی‌دهنده خارجی صورت می‌گیرد .

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری شده است

جهت درخواست ممیزی ایزو سازمان ها با شماره تلفن زیر تماس بگیرید یا درخواست خود را ایمیل نمایید .

info@kharazian.ir
09123386349 –

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.