فرآیند آموزش
در تمامی استانداردهای مدیریتی به صلاحیت،آموزش و آگاهی کارکنان و ذینفعان مرتبط با استاندارد تأکید شده است در این مطلب یک نمونه فرآیند آموزش برای استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 ارائهشده است.
فرآیند آموزش در استانداردهای مدیریتی :
بند 6-2-2 صلاحیت ، آگاهی و آموزش استاندارد ISO 9001:2008
بند 4-2-2 صلاحیت ، آگاهی و آموزش استاندارد ISO 14001:2004 و استاندارد OHSAS 18001:2007
بند 7-2 صلاحیت ، بند 7-3 آگاهی در استاندارد ISO 9001:2015
در سازمانهای بزرگ، شغل مجزایی با عنوان مسئول یا مدیر آموزش در نظر گرفتهشده که فعالیتهای زیر را انجام میدهد در سازمانهای کوچک مسئولیتهای زیر میتواند بر عهده مدیر اداری ، مدیر تضمین کیفیت یا هر شخصی که مدیریت مشخص نموده باشد.
فرآیند آموزش
تدوین استاندارد آموزشی
ابتدا با توجه الزامات قانونی و صلاحدید گروه مدیریت ، آموزشهای موردنیاز هر شغل مطابق نمودار سازمانی توسط تیمی مشخص میشود. این استاندارد میتواند بهصورت دورهای مثلاً شش ماه یا سالانه یا بنا به نیاز توسط گروه آموزش موردبازنگری قرار گیرد.
نام دوره آموزش | مدیر کیفیت | بازرس کنترل کیفیت | مدیر تولید | مدیر مهندسی |
نظام آراستگی 5S | * | * | ||
آشنایی با مبانی استاندارد ISO 9001 | * | * | * | |
آشنایی با کنترل فرآیند آماری SPC | * | |||
ممیزی داخلی ایزو 9001 | * | * | ||
آشنایی با اصول انبارداری | * | |||
آشنایی با اکسل کاربردی | * | * | ||
آشنایی با فرآیند تولید سازمان | * | * | * | * |
آشنایی با نقشه خوانی | * |
شناسایی نیازهای آموزشی کارکنان
با توجه به فعالیتهای کارکنان و استاندارد آموزشی ، نیازهای آموزشی کارکنان در ابتدای سال توسط مسئولین فرآیندها شناساییشده و در فرم شناسایی نیازهای آموزشی مشخص میشود.در صورت نیاز ، مسئولین فرآیندها میتوانند در هر زمان نیازهای آموزشی را تکمیل نمایند، نیازهای آموزشی به اطلاع متولی آموزش رسانده میشود.
نام دوره آموزش | تاریخ درخواستی | نام شرکت کننده |
نقشه خوانی | 94/2/25 | آقای X- خانم Y |
5S | 94/4/25 | خانم G |
تدوین برنامه آموزش
برنامه آموزش با توجه به نیازهای آموزشی شناساییشده و استانداردهای آموزشی توسط متولی آموزشی تدوین میشود،
این برنامه میتواند بهصورت فصلی ، ششماهه یا سالانه توسط متولی آموزشی تدوینشده و سپس توسط مدیریت ارشد تصویب شود.
نام دوره آموزش | ماه 1 | ماه 2 | ماه 3 | ماه 4 | ماه 5 | ماه 6 | دلایل انحراف برنامه |
دوره 5S | * | ||||||
ممیزی داخلی | * | ||||||
اکسل کاربردی | * |
اجرای آموزش
دورههای آموزشی برنامهریزیشده ، مطابق برنامه توسط تأمینکننده آموزشی یا توسط مدیران ارشد برگزار میشود.
متولی آموزش برنامهریزی جهت اجرای آموزش را انجامی دهد .
درصورتیکه جهت خدمات آموزشی از خدمات آموزش تأمین کنند آموزشی استفاده شود این تأمینکننده آموزشی با مورد ارزیابی اولیه و ارزیابی عملکرد قرار گیرد.
اثربخشی آموزش
پس از برگزاری دوره ، بهمنظور اطمینان از اثربخشی دوره آموزشی ، متولی آموزش اقدام به اثربخشی آموزشی مینماید. در انجام اثربخشی میتوانیم از مدلهای اثربخشی آموزشی استفاده کنیم.
سادهترین روش جهت بررسی اثربخشی آموزشی ، تدوین شاخصهایی از روی محتوی دوره آموزشی و استعلام اثربخش دوره آموزشی از مدیران فرآیندها در خصوص کارکنانی از فرآیند که در دورههای آموزشی شرکت نمودهاند.
اثربخشی آموزشی باید پس از بهکارگیری موضوعات در حین کار موردبررسی قرار گیرد.و بهصورت کمی ، مورد تجزیهوتحلیل قرار گیرد.
پرونده آموزش کارکنان
سوابق تحصیلی ،گواهینامههای آموزشی طی شده و سوابق کاری و مهارتهای آموزشی باید در پرونده آموزشی کارکنان نگهداری شود این پرونده میتواند در واحد اداری یا آموزش نگهداری شود.
شاخصهای فرآیند آموزش
فرآیند آموزش از طریق شاخصهای زیر میتواند بهصورت دورهای اندازهگیری شود :
درصد تحقق برنامه آموزش
میانگین ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی
این مطلب توسط پیام خرازیان تهیهشده است.
انتشار مطلب بانام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.