فرم های نگهداری و تعمیرات

فرم های نگهداری و تعمیرات و فرآیند نگهداری و تعمیرات ، به‌عنوان یک فرآیند پشتیبانی در اکثر سازمان‌های مورداستفاده قرار می‌گیرد نگهداری پیشگیرانه ، تعمیرات اضطراری و نگهداری پیش‌گویانه را شامل می‌شود در این مطلب با توجه به تجارب پیاده‌سازی سیستم نگهداری و تعمیرات در سازمان‌های مختلف ، فرم های نگهداری و تعمیرات به‌صورت خلاصه اشاره می‌شود.

در استانداردهای مدیریتی ازجمله استاندارد ISO 9001:2015 بر تعیین سیستمی جهت نگهداری زیرساخت سازمان تأکید شده است و سازمان‌هایی که این سیستم را دارند باید سیستم نگهداری و تعمیرات را تدوین نمایند.
بدین منظور سیستم نگهداری و تعمیرات در ایزو ۹۰۰۱ در قالب یک فرآیند شناسایی‌شده و فرم های موردنیاز جهت اجرای فرآیند نگهداری و تعمیرات تعیین و اجرا می‌شود.

فرم های نگهداری و تعمیرات و مستندات مرتبط با فرآیند نگهداری و تعمیرات

فرم های پیشنهادی زیر بنا به نیاز سازمان و متناسب با سازمان قابل کاربرد می‌باشد
کدگذاری تجهیزات و ماشین‌آلات
لیست تجهیزات و ماشین‌آلات
لیست قطعات یدکی کلیدی
شناسنامه تجهیزات
دستورالعمل نگهداری تجهیز و ماشین‌آلات
ارزیابی پیمانکاران تعمیراتی
چک‌لیست نگهداری ساختمان
برنامه نگهداری و تعمیرات تجهیز یا ماشین‌آلات
فرم درخواست تعمیر
سابقه تعمیرات

کدگذاری تجهیزات و ماشین‌آلات

درصورتی‌که تجهیزات و ماشین‌آلات زیادی در سازمان باشد جهت پیگیری موضوعات نگهداری و تعمیرات این تجهیزان ، تعیین مکانیزم کدگذاری تجهیزات ضروری می‌باشد.
ساختار کدگذاری تجهیزات با توجه به نظر مدیریت سازمان مربوطه تعیین می‌شود یک نمونه کدگذاری تجهیزات در زیر آمده است .
این ساختار با چهار کاراکتر حرفی‌عددی مشخص‌کننده کد تجهیز یا ماشین‌آلات می‌باشد . دو کاراکتر اول مشخص‌کننده گروه تجهیز و سپس دو کاراکتر بعدی مشخص‌کننده شماره سریال تجهیز بر اساس گروه تعیین‌شده می‌باشد.
مثلاً :
LI = لیفتراک WE= دستگاه جوش PR= دستگاه پرس
PR004 یعنی چهارمین دستگاه پرس در سازمان مربوطه است.
توجه : درصورتی‌که دو دستگاه یا تجهیز هم مانند هم باشند به هر یک کد مجزایی تخصیص داده می‌شود.

لیست تجهیزات و ماشین‌آلات
تجهیزات و ماشین‌آلات مؤثر بر کیفیت در سازمان لیست می‌شود ستون‌های این لیست می‌تواند شامل نام تجهیز، کد تجهیز ، کاربرد تجهیز و… باشد
تجهیزت اداری نظیر دستگاه کپی ، فاکس ، آب‌سردکن و … ، خودروهای سازمان ، ساختمان‌ها می‌تواند لیست شود.
لیست قطعات یدکی کلیدی
قطعات یدکی کلیدی توسط مسئولین مربوطه شناسایی‌شده و برای هر یک از آن‌ها نقطه سفارش تعیین می‌شود. این قطعات در انبار قطعات یدکی نگهداری شده و در صورت نیاز از آن استفاده می‌شود.

لیست تجهیزات
ردیفنام تجهیزکد تجهیزمشخصات تجهیزکاربرد تجهیز

شناسنامه تجهیزات
مشخصات عمومی تجهیزات و ماشین‌آلات در شناسنامه تجهیزات مشخص می‌شود این اطلاعات با توجه به کاتالوگ تجهیز یا مشخصات درج‌شده بر روی تجهیز مشخص می‌شود.
مهم‌ترین موضوعاتی که می‌توان در شناسنامه تجهیز در نظر گرفت شامل : نام تجهیز، کد تجهیز، وزن تجهیز، ابعاد تجهیز، مصرف سوخت ، وضعیت گارانتی، آدرس و تلفن شرکت خدمات پس از فروش، اجزای اصلی تجهیز،کاربرد تجهیز، نکات ایمنی تجهیز،قطعات یدکی کلیدی تجهیز و…
دستورالعمل نگهداری تجهیز و ماشین‌آلات
فعالیت‌های موردنیاز جهت نگهداری تجهیز و ماشین‌آلات با توجه به تجارب تعمیرکاران یا کاتالوگ تجهیز مشخص‌شده و فرم مربوطه یا دستورالعمل سرویس و نگهداری مشخص می‌شود.
نام فعالیت نگهداری، مدت فعالیت ، قطعه / مواد مصرفی موردنیاز ، متخصص موردنیاز جهت تعمیر ، دوره سرویس و نگهداری (ساعت/روز/ماه) در این دستورالعمل مشخص می‌شود.

ارزیابی پیمانکاران تعمیراتی
پیمانکاران تعمیرات در هر سازمان دسته‌بندی‌شده و سپس معیارهای ارزیابی اولیه و ارزیابی عملکرد هر گروه از تامین کنندگان مشخص می‌شود .
معیارهای ارزیابی شامل کیفیت خدمات، در دسترس بودن،قیمت خدمات ،شرایط پرداخت ، دانش فنی تعمیرکار و … را می‌توان مدنظر قرارداد.

چک‌لیست نگهداری ساختمان
به‌منظور نگهداری ساختمان‌های سازمان ، چک‌لیست نگهداری ساختمان را می‌توان تدوین نمود . در سازمان‌های بزرگ مدیریت نگهداری ساختمان‌ها معمولاً بر عهده مسئول خدمات ساختمان می‌باشد.
برخی از سوا لاتی که در چک‌لیست نگهداری ساختمان در زیر آمده است:

چک لیست ساختمان
ردیفسوالاتشواهد
۱آیا دیوارهای فضا دارای رنگ مناسب می باشد؟
۲آیا سقف فضا ، سالم می باشد؟
۳آیا شیشه های پنجر فضا سالم می باشد؟
۴آیا درب های فضاها سالم می باشد؟

برنامه نگهداری و تعمیرات تجهیز یا ماشین‌آلات
برنامه نگهداری و تعمیرات تجهیز با توجه به دوره‌های نگهداری و تعمیرات تدوین می‌شود این برنامه می‌تواند به‌صورت فصلی ، شش‌ماهه و سالانه باشد.

فرم درخواست تعمیر

در صورت خرابی تجهیز ، درخواست خرابی توسط واحد مربوطه تکمیل‌شده و به واحد تعمیرات اعلام می‌شود واحد تعمیراتی درخواست را بررسی و علل بروز خرابی را ریشه‌یابی می‌نماید و درصورتی‌که توانایی ارائه خدمات تعمیراتی در داخل سازمان فراهم باشد اقدامات تعمیراتی توسط متخصصین داخل سازمان صورت می‌گیرد در غیر این صورت از پیمانکار تعمیراتی تائید صلاحیت شده ، جهت ارائه خدمات تعمیراتی استفاده می‌شود .
قطعات یدکی مصرفی ، خدمات تعمیراتی انجام‌شده در فرم مربوطه ثبت‌شده و در انتها تجهیز سالم توسط درخواست‌کننده می‌شود . تاریخ و ساعت تحویل تجهیز در فرم ثبت می‌شود

سابقه تعمیرات
خلاصه‌ای از تعمیراتی که اتفاق افتاده با توجه به درخواست تعمیر تکمیل‌شده در فرم سابقه تعمیرات درج می‌شود. برای هر یک از دستگاه‌های تعمیراتی یک فرم سابقه تعمیراتی تعمیر می‌شود.

سابقه تعمیرات
تاریخخلاصه خرابیعلت خرابیمدت تعمیرقطعات / مواد مصرفی

فرم های نگهداری تعمیرات فوق ، تنها پیشنهاد می‌باشد و متناسب با اندازه سازمان می‌توان فرم های نگهداری تعمیرات را طراحی و اجرا نمود سازمان‌هایی که از نرم افزار نگهداری و تعمیرات استفاده می‌نمایند فرم های نگهداری و تعمیرات را داخل نرم افزار استفاده می‌نمایند .

شناسنامه تجهیز، دستورالعمل نگهداری،دستورالعمل‌های تعمیراتی،سابقه تعمیرات تجهیز در پرونده تجهیز نگهداری می‌شود.

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه‌شده است .
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.