ارزيابی تامين كننده

در تمامی استانداردهای مدیریتی، به ارزيابی تامين كننده و نظارت بر فعالیت های برون‌سپاری شده توجه شده است
به‌منظور مشخص نمودن فعالیت های نظارت و کنترلی بر تأمین کنندگان،روش ارزيابی تامين كنندگان در فرآیند خرید یا روش اجرایی ارزيابی تامين كنندگان در سازمان‌ها تهیه می‌شود.

در این مطلب به‌صورت خلاصه سیستم ارزيابی تامين كننده آمده است.

ارزيابی تامين كننده در استانداردهای مدیریتی:

–          بند 7-4-1 خرید،استاندارد ایزو 9001 ویرایش 2008
–          بند 8-4 کنترل محصولات و خدماتی که برون سازمان واگذار می‌شود، استاندارد ISO 9001:2015
–          بند 4-4-6 کنترل عملیات،استاندارد ایزو 14001 و OHSAS 18001
–          بند 4-5-1 پایش. اندازه گیری عملکرد ایزو 14001 و OHSAS 18001

ابتدا باید طبقه‌بندی مشخصی از تامین کنندگان سازمان شما تهیه شود و سپس برای هر یک از گروه تأمین کنندگان فرم‌های موردنیاز با توجه به الزام استاندارد مرتبط تهیه شود.

گروه بندی تامین کنندگان می‌تواند شامل:

تامین کنندگان خدماتی شامل تأمین کننده آموزشی،آزمایشگاه‌ها،باربری‌ها و…
تامین کنندگان سازنده یا تولیدی
تامین کننده فروشنده

تأمین کنندگان بر اساس معیارهای مشخص‌شده، مورد ارزیابی اولیه و ارزیابی مجدد قرار گیرد. بدين منظور شاخص‌های ارزیابی هر یک از گروه تأمین کنندگان تعریف شده و برای هر یک از شاخص‌ها وزن مشخص می‌شود.

برخی از شاخص‌های ارزیابی اولیه تامین کنندگان فروشنده:

–          قیمت (ارزان،گران و گران‌تر با توجه به مقایسه ب سایر تأمین کنندگان)
–          کیفیت (با توجه به نمونه‌های دریافتی)
–          شرایط پرداخت (نقدی،چک مدت‌دار)
–          سابقه کار
–          مسافت

برخی از شاخص‌های ارزیابی اولیه تامین کننده خدماتی آموزشی:

–          قیمت (ارزان،گران و گران‌تر با توجه به مقایسه با سایر تأمین کنندگان)

–          سوابق آموزشی مرکز آموزشی

–          تعداد مدرسین مرکز آموزشی

برخی از شاخص‌های ارزيابی تامين كننده پیمانکار خدماتی:
–          قیمت
–          سوابق کاری
–          گواهینامه HSE (در صورت داشتن گواهینامه های مدیریتی امتیاز تأمین کننده بیشتر می‌شود)

شاخص‌های ارزیابی عملکرد تامین کننده می‌تواند شامل:
–          کیفیت
–          تحویل به‌موقع

هر یک از شاخص‌های ارزيابی تامين كنندگان در فرم مربوطه لحاظ شده و برای هر شاخص معیار پذیرش و امتیاز مشخص می‌شود.

مثلاً معیار شاخص تحویل به‌موقع می‌تواند شامل:

تحویل به‌موقع
تأخیر حداکثر 2 روز
تأخیر 2 تا 5 روز
تأخیر بیش از 5 روز

تأمین کنندگان بر اساس فرم ارزيابی تامين كننده ارزیابی شده و به‌صورت دوره ای مورد ارزیابی مجدد قرار می‌گیرند. تامین کنندگانی که در ارزیابی‌ها، امتياز کمتر از امتیاز مشخص‌شده کسب نمایند از لیست تأمین کنندگان خارج می‌شود.

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می‌باشد.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.