ارزیابی تامین کننده

در تمامی استانداردهای مدیریتی، به ارزیابی تامین کننده و نظارت بر فعالیت های برون‌سپاری شده توجه شده است
به‌منظور مشخص نمودن فعالیت های نظارت و کنترلی بر تأمین کنندگان،روش ارزیابی تامین کنندگان در فرآیند خرید یا روش اجرایی ارزیابی تامین کنندگان در سازمان‌ها تهیه می‌شود.

در این مطلب به‌صورت خلاصه سیستم ارزیابی تامین کننده آمده است.

ارزیابی تامین کننده در استانداردهای مدیریتی:

–          بند ۷-۴-۱ خرید،استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۰۸
–          بند ۸-۴ کنترل محصولات و خدماتی که برون سازمان واگذار می‌شود، استاندارد ISO 9001:2015
–          بند ۴-۴-۶ کنترل عملیات،استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ و OHSAS 18001
–          بند ۴-۵-۱ پایش. اندازه گیری عملکرد ایزو ۱۴۰۰۱ و OHSAS 18001

ابتدا باید طبقه‌بندی مشخصی از تامین کنندگان سازمان شما تهیه شود و سپس برای هر یک از گروه تأمین کنندگان فرم‌های موردنیاز با توجه به الزام استاندارد مرتبط تهیه شود.

گروه بندی تامین کنندگان می‌تواند شامل:

تامین کنندگان خدماتی شامل تأمین کننده آموزشی،آزمایشگاه‌ها،باربری‌ها و…
تامین کنندگان سازنده یا تولیدی
تامین کننده فروشنده

تأمین کنندگان بر اساس معیارهای مشخص‌شده، مورد ارزیابی اولیه و ارزیابی مجدد قرار گیرد. بدین منظور شاخص‌های ارزیابی هر یک از گروه تأمین کنندگان تعریف شده و برای هر یک از شاخص‌ها وزن مشخص می‌شود.

برخی از شاخص‌های ارزیابی اولیه تامین کنندگان فروشنده:

–          قیمت (ارزان،گران و گران‌تر با توجه به مقایسه ب سایر تأمین کنندگان)
–          کیفیت (با توجه به نمونه‌های دریافتی)
–          شرایط پرداخت (نقدی،چک مدت‌دار)
–          سابقه کار
–          مسافت

برخی از شاخص‌های ارزیابی اولیه تامین کننده خدماتی آموزشی:

–          قیمت (ارزان،گران و گران‌تر با توجه به مقایسه با سایر تأمین کنندگان)

–          سوابق آموزشی مرکز آموزشی

–          تعداد مدرسین مرکز آموزشی

برخی از شاخص‌های ارزیابی تامین کننده پیمانکار خدماتی:
–          قیمت
–          سوابق کاری
–          گواهینامه HSE (در صورت داشتن گواهینامه های مدیریتی امتیاز تأمین کننده بیشتر می‌شود)

شاخص‌های ارزیابی عملکرد تامین کننده می‌تواند شامل:
–          کیفیت
–          تحویل به‌موقع

هر یک از شاخص‌های ارزیابی تامین کنندگان در فرم مربوطه لحاظ شده و برای هر شاخص معیار پذیرش و امتیاز مشخص می‌شود.

مثلاً معیار شاخص تحویل به‌موقع می‌تواند شامل:

تحویل به‌موقع
تأخیر حداکثر ۲ روز
تأخیر ۲ تا ۵ روز
تأخیر بیش از ۵ روز

تأمین کنندگان بر اساس فرم ارزیابی تامین کننده ارزیابی شده و به‌صورت دوره ای مورد ارزیابی مجدد قرار می‌گیرند. تامین کنندگانی که در ارزیابی‌ها، امتیاز کمتر از امتیاز مشخص‌شده کسب نمایند از لیست تأمین کنندگان خارج می‌شود.

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.