پیاده‌سازی خودارزیابی تعالی

مراحل پیاده‌سازی خودارزیابی تعالی، باید در تمامی سطوح تعالی ،به‌صورت مختصر و مفید در اظهارنامه تعالی برای سطح تندیس تعالی ، گواهینامه تقدیرنامه برای تعالی و گواهینامه تعهد به تعالی تشریح شود.
تیم تعالی یا مدیر تعالی سازمان بر اساس روش خودارزیابی تعالی که در سازمان اجراشده، مراحل پیاده‌سازی خودارزیابی را در اظهارنامه تعالی یا گزارش خوداظهاری تشریح می‌نماید.

در این مطلب سعی شده، با توجه به تجارب مهندس پیام خرازیان، یک نمونه مراحل پیاده‌سازی خودارزیابی تعالی به روش پرسشنامه EFQM به‌صورت خلاصه ارائه شود.
تشریح مراحل پیاده‌سازی خودارزیابی تعالی می‌تواند در قسمت ابتدایی اظهارنامه تعالی یا گزارش خوداظهاری استفاده شود.

مراحل پیاده‌سازی خودارزیابی تعالی

پس از ایجاد تعهد در مدیران سازمان، جهت پیاده سازی خودارزیابی بر مبنای مدل EFQM، با توجه به توصیه‌های انجام‌شده برای سازمان‌هایی که در ابتدای مسیر سرآمدی هستند، روش تلفیقی پرسشنامه و کارگاه خودارزیابی را برای خودارزیابی تعالی در سازمان خود انتخاب شد و برنامه‌ریزی مراحل پیاده‌سازی خودارزیابی تعالی را به شرح زیر انجام دادیم.

1) سازماندهی:

ابتدا مدیر عامل، مدیر تعالی سازمان را تعیین نمود و سپس اعضای کمیته‌های خودارزیابی با توجه به معیارها و زیر معیارهای مدل تعالی EFQM ، توسط مدیریت ارشد و مدیر تعالی در شش کمیته تعیین شدند.
برنامه زمان‌بندی پیاده‌سازی خودارزیابی تعالی با استفاده از نرم‌افزار MSP، توسط مدیر تعالی برای مدت ۵ ماه تعیین شد.

تدوین ماتریس تعالی سازمانی جهت طرحریزی فرآیند خودارزیابی ضروری است در این ماتریس مسئولیت‌های هر یک از کارگروه‌ها در ارتباط با زیرمعیارهای تعالی مشخص می‌شود جهت اطلاع از کاربردهای این ماتریس و خرید آن می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام نمائید

2) آموزش

برای اعضاء کمیته‌ها دوره‌های تعالی سازمانی زیر برنامه‌ریزی و اجراء شد.

دوره های تعالی سازمانی
نام دوره آموزشتاریخ برگزاریتعداد شرکت کنندهساعت برگزاری
آشنایی با مدل تعالی EFQM20,21 خرداد208 ساعت
دوره خودارزیابی تعالی10و11 تیر188 ساعت

همچنین به‌منظور انتقال تجارب بهینه کاوی در سازمان، کارکنان کلیدی شرکت در دوره‌های آموزش ارزیاب تعالی دبیرخانه جایزه تعالی حضور یافتند و به‌عنوان ارزیاب تعالی در سال ۱۳۹۳ انتخاب شدند.

3) جمع‌آوری اطلاعات خودارزیابی

قبل از اجرای کارگاه خودارزیابی تعالی، ارتباط هر کمیته با سئوالات پرسشنامه توسط مدیر تعالی مشخص شد سپس شواهد و نتایج مرتبط با هر یک از سؤالات برای دوره ۴ ساله قبل جمع‌آوری شد.

4) کارگاه‌های خودارزیابی

اطلاعات جمع‌آوری‌شده در جلسات کارگاه خودارزیابی  توسط هر کمیته موردبررسی قرار گرفت هر یک از اعضاء کمیته با نقاط قوت و یا فرصت‌های بهبود موردنظر خود را در کارگاه مطرح و درنهایت با اجماع نظرات و موافقت اکثریت نقاط قوت و یا فرصت‌های بهبود پیشنهادی در فرم نتایج خودارزیابی ثبت شد.
سپس هر سئوال بر اساس نقاط قوت و فرصت‌های بهبود تعیین‌شده، امتیازدهی شد. مدیر تعالی با جمع‌بندی امتیازات ارائه‌شده به سئوالات، امتیازهر زیر معیار و معیار مدل تعالی سازمانی و امتیاز سازمان ۱۸۰ تعیین شد.

5) اولویت‌بندی فرصت‌های بهبود

برای هر یک از فرصت‌های بهبود، یک یا چند پروژه بهبود، توسط همان کمیته تعالی تعریف شد. با توجه به تعداد پروژه‌های بهبود تعیین‌شده، الویت بندی پروژه‌های بهبود بر اساس پارامترهای تأثیر بر ذی نفعان، تأثیر بر امتیاز سازمان صورت گرفت و درنهایت هر کمیته حداکثر ۳ پروژه بهبود کلیدی را تعیین نمود.

6) برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های بهبود

تعداد ۱۸ پروژه بهبود کلیدی تعیین شد که برای هر یک از پروژه‌های بهبود برنامه زمان در قالب نرم‌افزار MSP برنامه‌ریزی‌شده و به مسئولین مرتبط ابلاغ شد.

7) برنامه‌ریزی مسیر تعالی سازمانی

در سال آینده قصد داریم با اجرای پروژه‌های بهبود تعیین‌شده و اجرای خودارزیابی تعالی با روش دیگر، امتیاز سازمان را از 180 به 260 ارتقاء دهیم. بدین منظور نقشه مسیر تعالی توسط مدیر تعالی تعیین‌شده است.

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه‌شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.