تدوین اظهارنامه تعالی در مخابرات

بمنظور ارزیابی شرکت های فناوری اطلاعات و اپراتورهای مخابراتی ، شرکت های ارتباطی و پهنای باند بر توسط سازمان های ذی صلاح ، دو الگوی تعالی سازمانی بر مبنای مدل تعالی EFQM طراحی شده است الگو تعالی سازمان تنظیم مقررات رادیویی و الگوی تعالی ارتباطات و فناوری اطلاعات ICTINQA تعریف شده است .
در این مطلب نحوه تدوین اظهارنامه تعالی در مخابرات ، فناوری اطلاعات ، خود اظهاری تنظیم مقررات رادیویی بر اساس الگوهای تعالی نامبرده  با توجه به تجارب مهندس خرازیان بصورت خلاصه تشریح شده است .
الگوهای تعالی سازمانی باید بصورت غیر تجویزی مورد استفاده سازمان ها قرار گیرد اما سازمان های حاکمیتی با ابلاغ آن ها به سازمان ها مسیر را جهت دستیابی به سرآمدی دشوار می نمایند. در سال های اخیر شاهد بودیم که سازمان های حاکمیتی با محدویت زمانی و الزام از شرکت های فناوری اطلاعات ، مخابراتی و پهنای باند درخواست خوداظهاری بر مبنای الگوی تعالی جهت ارزیابی سازمان ها نمودند. سازمان ها باید در مدت اندک ، تصویر سازمان خود را بر اساس منطق رادار در قالب یک کتابچه به نام اظهارنامه تعالی ( خود اظهاری ) تهیه نموده و به سازمان حاکمیتی اعلام نمایند . این اقدام پیامدهای زیادی را در پی داشته است که مهمترین آنها در زیر آمده است :

– کم اهمیت شدن الگوی تعالی نزد مدیران فناوری اطلاعات و خابرات
– عدم درک کامل مفاهیم تعالی و مدل تعالی در زمان اندک
– عدم مشارکت تمامی مدیران در فرآیند خودارزیابی تعالی

متاسفانه سازمان های حاکمیتی بدون بررسی دقیق ، الگوی تعالی عمومی را برای سازمان ها طراحی نموده اند در صورتی که بیشتر سازمان ها در این مسیر با اندازه کوچک می باشند و بسیاری از آنها ( بخصوص شرکت های خارج از تهران ) حتی فاقد نمودار سازمانی بوده و مدیران آنها با موضوعات و مفاهیم مدیریتی بصورت اکادمیک آشنا نمی باشند و در زمان اندک باید یکباره با تعداد زیادی مفاهیم مدیریت و تعالی آشنا شوند و دچار سردرگمی می شوند .

جهت تدوین گزارش خوداظهاری ، تدوین اظهارنامه تعالی در مخابرات و فناوری اطلاعات باید به ترتیب اقدامات زیر را انجام دهد .

– تعیین مدیر تعالی سازمان
– تعیین کارگروه های تعالی ،مثلا کارگروه رهبری ، شراکت و منابع ، مالی و…
– تدوین فرم های جمع آوری اطلاعات توانمندساز و نتایج
– شناسایی شاخص های مرتبط در حوزه های نتایج الگوی تعالی .
– جمع آوری اطلاعات مطابق منطق رادار در فرم های جمع آوری اطلاعات در دو حوزه نتایج و توانمند ساز ، جمع آوری اطلاعات نتایج با توجه به شاخص های شناسایی شده عموما زمان زیادی نیاز دارد برای همین منظور در ابتدای پروژه باید شاخص های شناسایی شده به کارگروه ها ابلاغ شده تا نتایج مرتبط جمع آوری شود .
در قسمت نتایج حداقل اطلاعات سه سال با اهداف و مقایسه با بهترین ها مورد نیاز می باشد و نتایج باید بخش بندی شده باشد مثلا نتایج مشتریان را می توان به تفکیک نتایج نظرسنجی مشتریان تلفن ثابت و نتایج مشتریان تلفن اعتباری تقسیم بندی نمود.
– یکپارچه سازی اطلاعات ، اطلاعات جمع آوری شده در در دوبخش نتایج و توانمند ساز در کنار یکدیگر قرار داده شده و سپس خلاصه سازی اطلاعات در قسمت توانمند سازها بر اساس منطق رادار صورت می گیرد.
ساختار اظهارنامه تعالی در مخابرات و  فناوری اطلاعات با توجه به الگوی تعالی سازمانی متفاوت می باشد بهتر است صفحات قسمت توانمند ساز و نتایج با هم تناسبی داشته باشند. ( مثلا طوری نباشد که بیشتر صفحات اظهارنامه تعالی به نتایج تخصیص داده شود و توانمند سازها کمتر تشریح شود )
در این مرحله باید حتما ارتباط بین رویکرد های شناسایی با سایر رویکردها ، استراتژی های سازمان و نتایج  در اظهارنامه تعالی مشخص می شود.
تصویب اظهارنامه تعالی توسط کارگروه مدیریت
اظهارنامه تصویری از عملکرد واقعی سازمان می باشد ولی متاسفانه الزامات حاکمیتی  سازمان ها را مجبور می نماید که بمنظور افزایش امتیاز سازمان خود در فرآیند ارزیابی تعالی ، اطلاعات غیر واقعی و و سوری در اظهارنامه تعالی سازمان درج نمایند. مثلا در اکثر سازمان های مرتبط با این مطلب شاهد بودیم  که در اکثر سازمان هاچشم انداز ، ارزش های اخلاقی ، استراتژی ها تدوین نشده و در یک روز چشم انداز ، ماموریت و استراتژی های خود را بدون رعایت اصول علمی تدوین نموده و در معیار رهبری و استراتژی اظهارنامه تعالی لحاظ می نمایند.
به هر حال برخی از مدیران ارشد دولتی سازمان های حاکمیتی ، بدون درک مناسب از الگوهای تعالی ، مدل های مدیریت و توجه به فرهنگ و اندازه سازمان های ایرانی  برای سازمان های زیر مجموعه خود نسخه می پیچند این موضوع در نابودی مفاهیم تعالی و کیفیت نقش مهمی را ایفا می نماید.
این مطلب با توجه به تجربه مشاوره تعالی سازمانی به سازمان های مختلف فناوری اطلاعات ؛ اپراتورهای مخابراتی و … توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.