مدیریت کیفیت در ورزش

جهت استقرارمدیریت کیفیت در ورزش ، می توان از استاندارد های بین المللی سازمان ISO استفاده نمود  پیاده سازی محبوب ترین سیستم مدیریت کیفیت ، ایزو 9001 منجر به برآورده سازی نیازهای مشتریان ، بهبود ارائه خدمات به مشتریان و افزایش رضایتمندی مشتریان می گردد
با توجه به اینکه مدیران ، کارکنان مراکز ورزشی در تمامی مراحل ارائه خدمات به مشتریان در حال تعامل و ارتباط با مشتریان می باشند  استقرار مدیریت کیفیت  در ورزش می تواند منجر به بهبود در تعامل با مشتریان گردد همچنین استقرار سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان CRM می تواند به بهبود این تعامل کمک زیادی نماید.
با توجه به تجربه 15 ساله پیام خرازیان در زمینه استقرار سیستم مدیریتی درسازمان های مختلف ، این مطلب تهیه شده است . پیاده سازی ایزو 9001 درمراکزورزشی می تواند به بهبود ارائه خدمات ورزشی کمک نماید.

جهت پیاده سازی مدیریت کیفیت در ورزش باید موضوعات زیر رعایت گردد :

–     مستندات مورد نیاز مدیریت کیفیت در مراکز ورزشی ، متناسب با اندازه سازمان طرحریزی شود .
–    جهت جاری سازی سیستم مدیریت کیفیت با توجه به مستندات طرحریزی شده برای سطوح کارکنان و مدیران  ، آموزش ایزو برنامه ریزی و اجراء گردد .

مزایای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت در ورزش :

–    اندازه گیری رضایتمندی مشتریان و اقدام جهت بهبود  .
–    شناسایی مشتریان بالقوه و برنامه ریزی جهت ارائه خدمات به این مشتریان .
–    بهبود در ارائه خدمات به مشتریان با مشخص شدن فعالیت ها وظایف کارکنان .
–    کاهش عدم انطباق ها در ارائه خدمات ورزشی به مشتریان  .
–    بررسی وضعیت عملکرد خدمات با توجه به شاخص های پایش و اندازه گیری مشخص شده  .

برخی از مراکز ورزشی تحت نظارت مراکز بالادستی نظیر وزارت ورزش ، تربیت بدنی  و … فعالیت می نمایند پس ملزم به رعایت الزامات و قوانین اعلام شده از طرف سازمان های بالا دستی می باشند پس توجه به الزامات این سازمان ها در پیاده سازی ایزو 9001 از اهمیت خاصی برخوردار می باشد .

بستر سازی پیاده سازی ایزو 9001 در مراکز ورزشی
برگزاری دوره آموزشی آشنایی با الزامات ایزو 9001 می تواند زمینه همکاری مدیران و کارکنان را فراهم نماید .

مستندسازی سیستم مدیریت کیفیت ایزو مراکز ورزشی

در مرحله مستندسازی نیاز به مصاحبه با مدیران و مسئولین فرآیندها می باشد  در این مرحله فرآیند ها ی سازمان توسط مشاور با همکاری تیم اجرایی استقرار سیستم مدیریت کیفیت شناسایی می گردد فرآیند های مراکز خدمات ورزشی تواند شامل فرایند های زیر باشد :

فرآیند های اصلی ارائه خدمات شامل :

فرآیند پذیرش
فرآیند های آبی ، شامل استخر ، آب درمانی ، حمام سنتی و…
فرآیند های سالنی شامل : رزمی ، ژیمناستیک ، پیلاتس
فرآیند های توپی شامل : فوتسال ، بسکتبال ، والیبال و…
فرآیند های تناسب اندام شامل  بدنسازی ، ایروبیک و…
فرآیند کنترل کیفیت خدمات

فرآیند های پشتیبانی  شامل :

فرآیند پارکینگ
فرآیند بوفه
فرآیند خرید
فرآیند انبارش
فرآیند منابع انسانی
فرآیند کالیبراسیون
فرآیند کنترل مدارک و سوابق
فرآیند نگهداری وتعمیرات

فرآیند های مدیریتی شامل :

فرآیند طرحریزی اهداف و پروژه های بهبود
فرآیند ممیزی داخلی
فرآیند پایش و اندازه گیری

توالی و تعامل بین فرآیند های شناسایی شده  و شاخص های پایش و اندازه گیری فرآیند مشخص می گردد

برخی از شاخص های فرآیند های در مراکز ورزشی  :

شاخص پایش و اندازه گیری در فرآیند بازاریابی:

نسبت رشد مشتریان جدید این دوره نسبت به دوره قبل

روش های اجرایی مورد نیاز جهت پیاده سازی ایزو در مراکز ورزشی  :

–    روش اجرایی کنترل مدارک
–    روش اجرایی کنترل سوابق
–    روش اجرایی ممیزی داخلی
–    روش اجرایی کنترل محصول نامنطبق
–    روش اجرایی اقدام اصلاحی
–    روش اجرایی اقدام پیشگیرانه

روش های اجرایی فوق جهت پیاده سازی ایزو 9001 الزام می باشد و سایر روش های اجرایی و دستورالعمل ها متناسب با اندازه و پیچیدگی فعالیت های مراکز ورزشی می توان تدوین گردد .
هر یک از مستندات پس از تصویب توسط  مدیر ارشد ، اجرا می گردد و تیم مشاور یا واحد تضمین کیفیت بر اجرای مستندات نظارت می نماید .
تغییرات مورد نیاز جهت بهبود مستندات در صورت نیاز  در طی مراحل اجراء ، انجام شده و مستندات بازنگری می گردد .

ممیزی خارجی مراکز ورزشی

پس از انجام ممیزی داخلی و رفع عدم انطباق های شناسایی شده ، آمادگی لازم جهت ممیزی خارجی کسب شده و در این فاز هماهنگی با شرکت گواهی دهنده خارجی جهت ممیزی خارجی انجام می گردد .
مدت زمات پیاده سازی ایزو 9001 در مراکز ورزشی ، با توجه به اندازه مرکز ورزشی می تواند متفاوت باشد بطور متوسط جهت پیاده سازی ایزو 9001  بصورت اثربخش ، حداقل 6 ماه زمان نیاز می باشد .

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است .
جهت درخواست مشاوره ایزو 9001 در آموزش با مهندس پیام خرازیان تماس بگیرید
09123386349

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.